expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 23 februari 2020

America - Hearts

America - Hearts
Utgivningsår: 1975
Skivbolag: Warner Brothers
Betyg: 4/5
America från Amerika har förekommit med texter två gånger tidigare på bloggen, dels med den helt fantastiska "Hideaway" för sju år sen och dels med debuten från 1971 för två år sen. Däremot har jag nämnt bandet ett flertal gånger och den här plattan köptes på Sundsvalls skivmässa hösten 2016 och jag nämnde där att jag hade köpt den. Däremot har jag aldrig skrivit om plattan i sin helhet. Jag har tidigare sagt att America är en av mina favoritgrupper från 70-talet av band i folk-singersongwriter-facket och mycket, och även i detta fall, beror på kombinationen av fantastisk sång och George Martins fantasifulla och sköna produktion. "Hearts" är bandets femte studioplatta och den stora hiten här är låten "Sister golden hair", en kanonbra låt vars intro man medvetet har erkänt att man inspirerades av George Harrisons "My sweet lord".

"Hearts" är en tillbaka lutande platta med sköna ljudmattor, stämsång och vackra melodier! Om man jämför med debuten så känns denna mer genomarbetad och snyggare. Däremot så framhåller jag "Hideaway" som en av dom bästa plattorna under decenniet så det är svårt att jämföras där. Men stråkarna är riktigt bra och jag  gillar låtar som "Company" väldigt mycket och den avslutande enormt snygga "Seasons". Melodierna både överraskar och känns hemtama på nåt sätt. Och visst kan man höra Beatlesinfluenser både här och där. Det är inte heller svårt att till exempel höra Paul McCartney sjunga dessa låtar. "Hearts" är klart en av de bättre America-plattorna i samlingen, en platta att luta sig tillbaka och bara koppla av till och njuta av George Martins mästerliga ljudbild och trions stämsång! Ville ni ha mer nördfakta? OK, mannen som gjort omslaget är vi mer van att höra säga:
"Hi, i'm Troy McClure! I was star in such film as..."
Det är alltså Simpsons-skådisen Phil Hartman som gjort det.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...