expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 27 april 2020

Heaven 17 - Sunset now

Heaven 17 - Sunset now
Utgivningsår: 1984
Skivbolag: Arista Records/Virgin Records
B-sida: Counterforce
Jag river av en singel till från 1984-listan när jag ändå är igång. Nummer 20 blev Heaven 17, ett engelskt band som jag har haft en lite avvaktande inställning till. Jag har alltid tyckt att Heaven 17 är ett band som varit lite för funkiga och experimentella för new wave-genren och var sådär intresserad av "Crushed by the wheels of industry", "Penthouse and pavements" och "Temptations". Däremot så har jag alltid sett bandets 1984-platta "How men are" som deras klart bästa, softaste och mest normala album. Kanske är det för att bandet började mer och mer blanda in akustiska instrument på den här plattan, vilket är en rätt märklig tanke av mig, jag vet. Men på senare år har jag dock börjat vända en del och inse att det här bandet ändå var oförutsägbara och speciella och betydligt bättre i sin helhet än jag har gett dom credit för. 


Faktum kvarstår dock, "How men are" är bandets bästa alster enligt mig och alla tre singlarna från plattan, "Sunset now", "This is mine" och "...(and that's no lie)", skulle lätt ha kunnat vara med på listan. Men nu blev det att göra uppoffringar och då vann "Sunset now". Låten kunde höras i det allra första Tracks (dock utan att nå listan) och det var väl där jag hörde den första gången i en inspelning av programmet. En laid back och relaxande låt som är bland det skönast producerade bandet gjort. Refrängen och den snygga melodislingan ger klara sommarvibbar, passande när den årstiden är på frammarsch. Så för att den är bland den skönaste och mest relaxande new wave-låten från 80-talet jag kan tänka mig så ska den självklart ha en klar upplyft plats på listan över dom bästa låtarna 1984! Sen är kanske inte videon den allra bästa jag har sett, men OK...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...