expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 23 april 2020

Thompson Twins - Lay your hands on me

Thompson Twins - Lay your hands on me
Utgivningsår: 1984
Skivbolag: Arista Records
B-sida: The Lewis Carol (Adventures in Wonderland)
För ett tag sen publicerade jag ju en lista över 1984 års bästa låtar och jag kan ju lika gärna skriva om några av låtarna på denna lista. På den listan placerade jag Thompson Twins med "Lay your hands on me" från bandets Nile Rodgers-producerade platta "Here's to future days" på plats 22. Däremot så är albumversionen något omgjord för att passa i USA. 

Som så många andra låtar på denna 1984-lista så har denna nostalgisk anknytning. Jag minns inte var jag hörde låten första gången, kanske "Bagen", men jag minns att det här var vinter och mörkt ute, jag hade slutat skolan och satt nu hemma vid köksbordet och lyssnade på önskeprogrammet "Lördagsbiten" med Bengt Grafström och någon vänlig själ i detta avlånga land beslutade sig för att önska låten. Jag valde att spela in låten på kassettband, vilket då var en av dom första gångerna som jag spelade in från radion, på ett korrekt sätt, och det blev bra kvalitet. Mitt popintresse började försiktigt att ta form. Ibland krävs det inte mer för nostalgi.

Thompson Twins var ett band som band med charm, karisma och en egen stil. Med en viss dos av både samhällsmedvetenhet och förmågan att sticka ut och vara egna så lyckades som skapa brittisk pop med både delar av funk och synth på ett snyggt sätt. Självklart var dessa år också dom bästa, när bandet var tre, Tom Bailey, Alannah Currie och Joe Leeway. Men jag tror ändå någonstans, möjligen i konkurrens med "Don't mess with doctor dream", så är denna min favorit med "Dupontarna". En skön balladliknande låt där Alannahs marimba och basen i bakgrunden som går hela tiden lyfter låten tillsammans med en stark refräng med gospelkänsla. Också är det en grymt snygg vers också! Jag får nog säga att låten idag är lite bortglömd tyvärr, trots att den inte på något sätt floppade utan blev en riktigt hygglig hit. Men den är ännu en riktigt snygg relaxande 80-talare med kanonbra melodi. Självklart skulle den här vara med på en lista över 1984 års bästa låtar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...