expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 16 juni 2020

Sommarplågor #11: Sanne Salomonsen - Hvis du forstod

Sanne Salomonsen - Hvis du forstod
Utgivningsår: 1989
Skivbolag: Virgin Records
B-sida: Dagdrømmer
Min serie om sommarplågor genom åren vandrar på för tredje sommaren i rad. Det är trots allt en ganska stor källa att ösa ur samt kul att ha en sorts sommartradition. Denna första plåga för 2020 tar oss tillbaka till sommaren 1989, en sommar som jag inte var så förtjust i som jag har nämnt förr. Det är väl ännu inte något superfavoritår vad gäller sommarmusik. Men många låtar från det året har jag idag ändå insett att jag behandlade en aning styvmoderligt och orättvist. Några står jag ännu fast vid, hur usel var till exempel inte Kjell Höglunds märkliga förfrågan om "En stor stark"? Och jag anser ännu att "Regn hos mig" är Orups kanske svagaste låt någonsin. Eller att Mavis Staples "20th century express" är enormt seg och eoner från hennes lysande soulplattor på 70-talet. Sen kom något ljushuvud på att man kanske skulle skohorna in lite 60-talslåtar på Sommartoppen 1989.

Däremot så var det en gigantisk trend med dansk musik. Jag förstod aldrig vart den trenden kom ifrån, men plötsligt sjöng artister på danska på listorna och i radio. Och på den tiden gillade jag det inte alls. Jag antar att det hade med att göra att jag inte förstod något av vad som sjöngs och att jag tyckte att låtarna hade noll sommarkänsla. Men så var det också en väldigt regnig sommar 1989 så det hade knappast funkat med att sjunga om sol och varma bad. Nåväl, två danska låtar stod mest ut på listorna, jag har valt en av dom. Lis Sørensens svala och sköna "Mine øjne de ska se" var den ena och veteranen Sanne Salomonsens lika sköna "Hvis du forstod" var den andra. Sanne hade jag hört förr, men då främst på engelska och jag hade inget riktigt emot det, även om jag inte engagerade mig jättemycket i hennes musik. Däremot så tyckte jag alltså då att detta var helt ointressant för mig. Och jag kan stå för en sak idag, varken detta eller Lis Sørensens låt är kanske inte dom mest sommarplågeliknande låtarna som gjorts. Det är kanske inte är någon allsångsvänlig refräng eller någon hook som sätter sig som ett tuggummi utan snarare rätt ordinära poplåtar för sin tid.

Men vad jag helt missade att inse då dock var hur otroligt mysigt och skönt, i detta fall, då Sannes låt är producerad. Detta är ju svalkande hängmattemusik och att det sjungs på danska är ju vad gör "Hvis du forstod" speciella och udda. Så idag har jag med råge öppnat mina ögon och öron och tycker att danskinvasionen 1989, med Sanne i spetsen, snarare var en av dom saker som var bäst med den annars rätt bleka musiksommaren 1989. Och eftersom jag sen dess mer och mer börjat lyssna på Sannes musik totalt sett så kommer det nog mer från henne på bloggen vad det lider.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...