expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 11 juni 2020

The Hues Corporation - Love corporation

The Hues Corporation - Love corporation
Utgivningsår: 1975
Skivbolag: RCA
Betyg: 2/5
Efter jättehiten "Rock the boat" och plattan "Freedom of the stallion" 1973 så gick det snabbt utför för The Hues Corporation och hör man på den här plattan så förstår man lite varför. Eller så är det jag som börjar få en sån samling med Motown och Philly att jag har blivit mer kräsen. Men faktum kvarstår, "Freedom of the stallion" var en kanonplatta i genren och den som fick mig att börja leta efter plattor med The Hues Corporation. 


Jag ska inte säga det här är en dålig platta, men den saknar sting. Det finns inget riktigt tryck i produktionen och det känns avslaget på något sätt. Detta låter mer som "Soul light" snarare än en funk- och Phillyrökare. Om man nyss har haft vad som kallats en av musikens första discohits så kanske man kunde ha kastat 60-talssoundet, men faktum är att en del på plattan låter väldigt mycket av Motowns mjölkigaste 60-talsalster i försiktig 70-talsdräkt. Sen finns det låtar här som lämnar en del att önska. "He's my home" är en tämligen seg historia liksom "When you look down the road". Men en del helt OK låtar finns också, singeln "Love corporation" och inledande "One good night together" funkar riktigt bra, dock utan att ens vara nära bandets stora hit. 

The Hues Corporation förblev ett one-hit-wonder-band, mer eller mindre, genom "Rock the boat" och tyvärr verkar det vara ett band som lite famlar försiktigt i mörkret för att hitta ljuset här . Mellanmjölkssoul är väl det närmaste man kan kalla det. Jag har nog blivit lite mer kräsen ju längre jag lyssnat på 70-talssoul, men detta var en axelryckning, vilket gjorde mig lite besviken och jag är rätt osäker på den här skivans framtid i samlingen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...