expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 29 juni 2020

Toshiko Akiyoshi - United Notions With Toshiko And Her International Jazz Sextet

Toshiko Akiyoshi - United Notions With Toshiko And Her International Jazz Sextet
Utgivningsår: 1958
Skivbolag: MetroJazz Records
Betyg: 5/5
Låt mig presentera en av jazzens mest spännande och idag bortglömda musiker, japanskan Toshiko Akiyoshi, en pianist som upptäckte jazz genom att som ung lyssna på Teddy Wilsons inspelning av "Sweet Lorraine" och därefter började 
studera jazz och spela den på sitt sätt. När hon sen så småningom började spela på klubbar så var Oscar Peterson på besök och turné i Japan. När han hörde henne så var han bestämd på att lansera henne i USA och övertalade Norman Grantz att spela in henne och sen rullade det på. Hennes sista platta kom 2003 och hon är ännu i livet, 90 år gammal. 

Den här plattan med Toshiko hittade jag på Vinylstallet som hade sänkt ner priset rejält på den och jag blev klart nyfiken. Och härom kvällen så tittade jag på ett par avsnitt av en amerikansk dokumentärserie om jazz från 50-talet som heter "The subject is jazz" varav ett avsnitt handlade om internationell jazz. Sverige var representerad av att man nämnde Harry Arnolds radioorkester och man fick också se Toshiko, som var på plats i studion, spela med trio. Och som hon spelade där hon satt i sin kimono och lät fingrarna formligen flyga över tangenterna! Det var länge sen jag blivit så imponerad av en för mig ny jazzupptäckt som då. Det klippet kan ni se längre ner för det, liksom dokumentärserien,
 finns på tuben!

Den här plattan är en speciell platta producerad av Leonard Feather som innehåller musiker från olika delar av världen, Toshiko då från Japan, trumpetarna Nat Adderly och Doc Severinsen från USA, saxofonisten och flöjtisten Bobby Jaspar och gitarristen René Thomas från Belgien, saxofonisten och klarinettisten Rolf Kühn från Tyskland, basisten John Drew från England och trumslagaren Nils-Bertil "Bert Dale" Dahlander representerandes Sverige. För mig som gillar att upptäcka hur jazzen lät i andra delar av världen under dess mest produktiva och populära tid så är detta förstås mumma. 

Och det är inte ofta jag plockar fram superlativen och delar ut ett toppbetyg, men detta är verkligen en helt fantastisk platta! Jag gillar blåsarnas samarbete, när Bobby Jaspar plockar fram flöjten, trumpetspelandet som är fantastiskt skickligt och förstås Toshikos pianospel. Musiken är smidig, vacker och cool jazz av bästa märke. En riktigt spännande version av "Broadway" och en kul låt signerad Bobby Jasper med titeln "Sukiyaki", som på intet sätt ska förväxlas med Kyo Sakamotos megahit fyra år senare. "Civilized folks" är också en låt jag vill lyfta fram som en av plattans höjdpunkter. Genom den här plattan "United notions" så får man en riktigt bra och häftig inblick i 50-talets jazz och hur den spreds till andra delar av världen och alla nu möts tillsammans i ett kanonbra samarbete. Den är skön, avkopplande och otroligt skickligt spelad och rekommenderas varmt till alla jazzfans och förhoppningsvis, även om det inte är lätt alls här i Sverige, så kommer jag att dyka på mer plattor med detta japanska underverk, Toshiko Akiyoshi.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...