expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 12 februari 2021

Anders F Rönnblom - Jag kysste henne våldsamt

Anders F Rönnblom - Jag kysste henne våldsamt
Utgivningsår: 1980
Skivbolag: Mercury
B-sida: Kärlek och rock'n'roll
Pop och politik är normalt en kombination som kanske lockar till intressanta budskap, men inte lika ofta leder till jättebra låtar. Numera förekommer det väldigt sällan, men 1980 var en tid för undantag. Det var upplagt för strid när dom tre linjerna, "JA", "JA, MEN BARA EN TID DÅ" och "NEJ" kämpade om huruvida vi skulle ha kärnkraft i Sverige. Som bekant vann nummer 2 och vi skaffade oss kärnkraft, förvisso blev det på obestämd tid, men det är ju också en sorts tid...

Nej, jag ska inte dra igång en föråldrad debatt, för själva kärnkraftsfrågan är inte det viktiga nu. Däremot var det det för Anders F Rönnblom då, som var en klart kärnkraftsmotståndare. Jag har aldrig tidigare varit särskilt intresserad av Anders F Rönnbloms musik, delar av den är lite för mycket proggrock för mig, men den här låten, "Jag kysste henne våldsamt", är i mina ögon hans klart bästa låt. Och det baserar jag inte på något budskap, eftersom när jag upptäckte låten jag hörde ett gammalt Poporama för länge sen, så visste jag inte ens att det var en antikärnkrafts-låt. 

Däremot så har den ett skönt gung, också något som precis som Rönnbloms musik här är ett undantag eftersom svensk reggae model tidigt 80-tal som det är frågan om här inte direkt känns jättefräscht. Men den här låter riktigt bra och har en viss snygg blandning mellan visa, singersongstil och reggae i sig som faktiskt är mysig och relaxande! Så bra att den fick plats nummer 32 på listan över dom bästa låtarna från 1980, som jag presenterade för ett tag sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...