expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 17 juli 2021

Sommarplågor #23: Soul II Soul - Back to life (However do you want me)

Soul II Soul - Back to life (However do you want me)
Utgivningsår: 1989
Skivbolag: 10 Records/Virgin
B-sida: Back to life (However do you want me) Instrumental
Den engelska klubbscenen på 80-talet hade en mindre fanskara i Sverige i storstadsområdena, men den slog väl inte så jättemycket på listorna här, med några få undantag och denna får väl ses som ett av dom. 1989 fattade jag aldrig vad Soul II Soul handlade om, och då hade jag haft MTV och Sky Channel i TVn i nästan två år. Den sommaren så tyckte jag att deras i dag klassiska sommardänga "Back to life (however do you want me)" var rätt tråkig och en del av den lika tråkiga sommarmusiken som kom denna lika regniga och tråkiga sommaren. Vad var det för somrigt med denna? Som sagt, då fattade jag aldrig att detta var så trendigt som det gick, den engelska housesoulen, här också med en grav reggaetouch. Nu har jag och trender aldrig varit något som gått hand i hand genom livet, men ibland tar det lite lång tid för mig att inse vad andra ser. Det kom fler Soul II Soul-singlar och långsamt började jag tycka att Soul II Soul var riktigt bra faktiskt. Idag tycker jag förstås att detta är hur bra och somrigt som helst och Soul II Soul och Jazzie B är det sena 80-talets sköna och svala dansklubbsgiganter!

Caron Wheelers röst i Soul II Soul var alltid kanonbra och har ni chansen så kolla in hennes soloplatta "UK Blak" från 1990. Dessutom vill jag lyfta fram dom fantastiska stråkarna och stråkarret från Reggae Philharmonic Orchestra! Denna sommarhit gungar skönt och är coolt som ett riktigt gott glas iste en varm sommardag (ja, jag älskar iste).  Den blev inte så långvarig på Sommartoppen dock, fyra veckor med plats sex som bäst, men av dom sommarlåtar som kom 1989 så är det nog den, Dag Vag och Orups regnlåt som har överlevt bäst genom åren. Så att sommaren regnade bort har inte påverkat den det minsta. Idag är den lika solig, somrig och vacker som många andra av dom mest klassiska sommarhitsen från förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...