expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 24 juli 2021

Sommarplågor #24: Robin Cook With Bluedream - Comanchero

Robin Cook With Bluedream - Comanchero
Utgivningsår: 1997
Skivbolag: Stockholm Records
Andra spår: Extended Mix/Oakfield Short Mix/Oakfield Extended Mix/Land Of The Sun
Per Gessle eller Gyllene Tider ses ju ofta som 90-talets sommarhitmakare, men lite i skymundan får man väl ändå också räkna in Robin Cook. Nej inte politikern och inte författaren utan aliaset för Jonas Ekfeldt. När man säger Robin Cook så är den låt dom flesta tänker på förstås hans version av Nik Kershaws "I won't let the sun go down" från 1996, en låt som tog sommar-Sverige med storm den sommaren och låten blev en av Sveriges mest säljande singlar det året. Men den är en historia för en annan gång. För här hade jag tänkt, eftersom jag är lite av nörd på dom där mindre hitsen, att istället nu ta upp om den där andra mer bortglömda sommarlåten som han hade ett år senare.

Men vi börjar i rätt ända trots allt, Jonas Ekfeldt var alltså bakom namnet Robin Cook och han satte en man vid namn Manuel Manci att vara frontman i projektet, även om Manci inte sjöng en ton själv. Robin Cook satsade på sommaren i sin musik med euroliknande musik med dansant prodd, toasting och lite latinostuk på melodin och väldigt ofta covers. På en annan senare singel stuvade han om Isley-Jasper-Isleys/The Housemartins "Caravan of love", vilket blev en flopp och han var snabbt sedd som en One-Hit-Wonder, och är väl det ännu av många. Men 1997 så kom en ny singel som också letade sig upp på Sommartoppen ett tag, om än inte riktigt lika länge som THE hit. Den här gången var det en cover på italienska MoonRays italohit från 1984  "Comanchero", fast med bensinfat och karibisk stämning. Undrar ni vem/vilka Bluedream är/var så är jag lika ovetande som ni.

Men den sommaren när jag hörde låten första gången så var jag DJ på MHFs turné mot rattfylleri och så fort som turnén nådde Sundsvall så störtade jag in på Skivbutiken och köpte singeln. Den var ju så grymt skön och somrig så man nästan tuppade och självklart vevade jag singeln ofta från musiktrailern på turnén! Och i mitt tycke är denna bättre än det rätt trista originalet, men jag antar att jag inte får medhåll från så många där. Men ännu är det sommar deluxe i Robin Cooks hits och jag minns ännu en bilresa på Borgholm 1997 i mörkret där "Comanchero" bara malde i mitt huvud och jag gillade faktiskt den öronmasken! Mer Robin Cook och Jonas Ekfeldt, numera doktor i juridik, kommer längre fram i Sommarserien när vi kommer in på hans riktiga sommarplåga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...