expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 5 oktober 2021

Äntligen var Sundsvalls skivmässa tillbaka igen!


Så, ÄNTLIGEN, var det dags! Efter två år bortavaro på grund av den där sjukdomen så var Sundsvalls Skivmässa tillbaka igen! Nu kanske inte Pipeline är det ultimata stället att vara på om man vill att folk ska hålla avstånd, men jag tyckte det funkade bra ändå. Det var en kanonbra mässa med jättebra besökarantal och det märktes att det funnits ett behov och längtan bland Sundsvalls skivsamlare att få träffas, utbyta ord, varor och erfarenheter och köpa skivor. Jag fick dock en känsla av att om man nu skulle ha mindre antal säljare för att skapa mer avståndsmöjligheter så var det främst dom dyrare samlarsäljarna med hårdrock, 60-tal och psychadelica som skulle få företräde, men där fick jag fel. Det var en bra variation av dyrare och billigare skivor. 

För min del så blev det mycket 70-tal bland fynden och saker jag hade letat efter ett bra tag. Att Roger Elfström hade sänkt priset på alla sina skivor till 20 kronor för fullängdare och 10 kronor för singlarna öppnade också upp en hel del möjligheter! Som att hitta fyra kanonsinglar med en bortglömd
Imperiet, två Motown-singlar med Marvin Gaye och Michael Jackson och en med sköna The Mission. Rufus & Chaka Khans andra platta "Rags to Rufus" införskaffades och jag är nu två plattor från komplett med Rufus och en från komplett med Rufus med Chaka Khan.
     Men juvelen var nog ändå att hitta Groucho Marx 70-talskonsert "An evening with Groucho", dubbel-LP-utgåvan, som egentligen hade ett pris på drygt 150 kronor, nu för 20 kronor. Nu har jag alla dom tre kända av bröderna Marx på fysisk format och inom kort hade jag tänkt att göra en special om Marxbröderna på platta. 

Nästa glada överraskning var att jag äntligen fick tag på
Blood, Sweat & Tears album "3" och därmed
så kan jag glatt konstatera att jag nu har komplett med Blood, Sweat & Tears alla studioalbum, ett band som jag för drygt 25 år sen inte alls var intresserad av. Så det kan bli!
     Gladys Knight fick mycket utrymme detta år. Jag hittade dels Gladys Knight & The Pips platta "All i need is time", en platta som Motown släppte efter att bandet hade lämnat bolaget och gått till Buddah Records. Och apropå Gladys och Buddah, 1977 så hamnade bandet i konflikt med både Motown och Buddah och dom bad om att få bli släppts från Buddah. Men medan den konflikten pågick så fick bandet inte släppa någon platta ihop och resultatet fick bli en soloplatta från Gladys Knight, hennes första egna. Den blev ingen stor framgång på den tiden, men jag är glad över att nu ha hittat den i alla fall!
     Mer 70-tal blev det i form av Americas tredje platta "Hat trick" och The Drifters sista studioplatta "Everynight's a saturday night" från 1976. 
     80-talet fick representeras av engelska synthgruppen Classix Nouveaux platta "Secret" från 1983, Alan Parsons Projects platta "Gaudi" från 1987, en skön duettplatta mellan gitarrlegenderna George Benson och Earl Klugh och Jean Michel Jarres legendariska dubbellive-platta "The concerts in China".
     Jazz däremot fick står tillbaka lite här och det enda jag hittade var en platta med Gerry Mulligan tillsammans med Art Farmer. Det intressanta här är att det är utgivet på CBS lågbudget-serie "I ❤ Jazz", en serie som jag tidigare har sett som en av dom där bolagen som i stort sätt bara ger ut samlingar med en musikers mest kända och sönderspelade låtar. Men här hade man verkligen slagit på stort med en platta med fina inspelningar med Mulligans kvartett från årsskiftet 1958-59.     
     Förhoppningsvis kommer jag att skriva mer noggrant om flera av dessa skivor i framtiden!

Totalt sett ett höjdararrangemang och som vanligt tar jag av mig hatten för dess nestor och arrangör Thomas Lundmark som varje år utför stordåd med att sätta ihop denna mässa för oss skiv- och musikfreaks! Om inte pandemin blossar upp på nytt igen så kan vi hoppas på en ny mässa till våren. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...