expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 28 januari 2022

Depeche Mode - See you

Depeche Mode - See you
Utgivningsår: 1982
Skivbolag: Mute
B-sida: Now, this is fun
Det var alldeles för länge sen jag skrev om mina husgudar Depeche Mode så varför inte ta igen skadan lite nu. Jag kommer nog att ladda med lite Depeche-singlar framöver så håll i hatten. Men jag börjar nu med den låt som tog bronset i min lista över 1982 års bästa låtar och som sen jag hörde den första gången har varit en av mina favoriter. "See you" var första låten efter Vince Clarkes lämnande av gruppen, men Alan Wilder hade inte ännu kommit med i bandet (eller, ja, han finns med i bakgrunden, men var inte medlem). Därför är detta första låten med trion Depeche Mode, som ju skulle bli mer vanlig från 90-talets senare del och till idag.

Det här är en enkel liten sentimental kärlekslåt med mysstämning. Producenten och Mutes grundare Daniel Miller beskriver låten i Steve Malins biografi om Depeche Mode:

"Låten fanns där, men när det gällde arrangemang och sound fanns det ingenting som sade åt vilket håll vi skulle gå."
Ändå är låten ett visst steg ifrån det mer glada och glättiga som var lite kännetecknet för "Speak & Spell"-singlarna och en litet steg mot en lite mörkare ton, inte minst i början och slutet av låten. Den låter i inledningen lite öde och ensam för att sen övergå i en, förvisso banal text, men ändå väldigt vacker melodi och otroligt skön stämning. Den har beskrivits som en av Depeche Modes svagare låtar, men ändå en väldigt viktig låt som blev bandets dittills största hit och ett bevis på att Vince Clarke inte var hela framgången för bandet. Jag har dock alltid stått fast vid att den är, om inte jättestark som hit, ändå väldigt avkopplande och grymt snygg och mysig låt, och då även en personlig favorit! Och, som sagt, ett viktigt låt på många sätt för bandets fortsatta utveckling.

Jag tänkte faktiskt bjuda på två videor med låten. Dels den officiella, en av dessa Julian Temple-videor som Depeche Mode alltid avskytt som pesten. Den är inget mästerverk, men inte fullt så usel egentligen. Inte om man jämför med den kultvideo som tyska musikprogrammet "Bananas" gjorde till låten, med ett ungt band spelandes och sjungandes i en lada med en massa höns omkring sig och i medlemmarnas famn, samt ett hånglande par i halmen i bakgrunden. Man kan riktigt se hur Dave Gahan har svårt att hålla sig för skratt med sin höna i famnen. Tyska musikprogramsproducenter hade stundtals väldigt märkliga idéer till sina artister under 80-talet och hur man tänkte med denna idé lär nog vi aldrig få reda på. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...