expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 19 oktober 2022

Simple Minds - Sanctify yourself (2-singel utgåva)

Simple Minds - Sanctify yourself (2-singel utgåva)
Utgivningsår: 1986
Skivbolag: Virgin
B-sida/Andra låtar: Santify yourself (Instrumental)/(Singel #2) Street Hassle/Love song (Recorded Live 3rd December, 1985 at The Ahoy Rotterdam)

Så här i dagarna när Simple Minds släpper ett nytt album, "Direction of the heart", så passar det bra att gå tillbaka till bandets gyllene dagar (beroende på när man anser att det är, men det beror på vilken era av bandet man föredrar). För mig är "Once upon a time"-plattan från 1985 min favorit av bandets plattor och någon dag ska jag återkomma till det mästerverket. Men här och nu nöjer jag mig med den låt som 
i maj förra året hamnade på sjätte plats på min årslista över 1986 års bästa låtar

Nu är detta en specialutgåva med två singelskivor som jag hade turen att hitta, där den andra innehåller liveinspelningar av två låtar från Rotterdam. Köper man den vanliga singeln är det instrumentalversionen som B-sida, vilket inte heller är fel eftersom produktionen här är så mäktig att man tuppar!

Låten i sig ska enligt Jim Kerr ha varit en idé från producenten Jimmy Iovine och det faktum att alla i bandet gillade gospel och Sly & The Family Stone, som influerade låten stort. Och visst är detta stort och
pampigt så det räcker till och bli över. Mel Gaynor bara matar på 
vid trummorna och Jim Kerr visar sin mest energiska sida vid micken. Melodin är enormt häftig med en refräng som får i alla fall mig att undra varför den här låten inte blev en hit av jätteformat. Jag blir riktigt glad överallt varje gång den här låten drar igång, för den är en av 80-talets skönaste låtar och kanske Simple Minds bästa låt någonsin, av många ska sägas! Om "Direction of the heart" ens är i närheten av detta blir jag jublande lycklig och första låtarna jag har hört, som första singeln "Vision things", visar på att den nog kan bli riktigt bra ändå.
     Och har man den här versionen av singeln så är förstås liveinspelningarna på andra singeln värda att lyssna på också, så därför blir det givetvis ett spår från vardera singel!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...