expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 17 oktober 2022

Dom 50 bästa låtarna från 1989!

1989, sist ut av 80-talets årslistningar, var året då jag fyllde 15, började lyssna på Stock-Aitken-Waterman  på allvar, såg på listprogram på kabel-TV och började lite smått att inse att jag nog fick försöka leva utan den 80-talssynth som fått mig in på det här med popmusik. Då tyckte jag att 1989 var en sisådär period. Bättre än 1988, men ändå långt från dom heliga 1984-87. Idag har mycket musik som jag ogillade då fått upprättelse och jag har erkänt att flera låtar och artister var bättre än jag gav dom credit för, även om det också fanns mycket skräp och hårdrocken och rapmusiken började bli allt starkare. Det var alltså ett långt svårare arbete än jag kunnat ana att få ihop denna top 50-lista över dom bästa låtarna 1989. Det var enormt många pärlor som fick lägre platser än jag egentligen ville eller som jag helt fick utelämna.
     Ovan nämnda producenttrio har med rekordmånga låtar den här gången, hela sex stycken bland dom 50 översta. Dessutom så inser jag när jag ser listan att jag nu har varit mer kommersiell, med många fler trackshits och/eller listhits
än tidigare.
     Och det var ännu ett bra år för svensk musik med många klassiska svenska låtar och personliga favoriter som kom detta år. Ja, vi fick ju faktiskt till sist en ny USA-etta. Men Roxettes låtar detta år hamnade en bra bit under 100-strecket. Även om dom är bra så är dom tämligen sönderkörda, trots allt. 
     Men ettan var dock mer överlägsen än någon annan etta under dom tidigare åren. Det är ju trots allt kanske den bästa låten i historien! Jo, 1989 var nog helt OK ändå... 

Tears For Fears – Sowing the seeds of love
2 Loïs Lane – It's the first time
The Bangles – Eternal flame
Hithouse – Jack to the sound of the underground
5 Sandra – We'll be together
6 Depeche Mode – Personal Jesus
7 Living In A Box – Gatecrashing
8 Swing Out Sister - You on my mind
9 London Boys – London nights
10 Chicago – Look away
11 Suzzies Orkester – Mellan kärlek och hat
12 Big Fun – Blame it on the boogie
13 Marie Fredriksson – Sparvöga
14 Sofia Källgren/Uffe Persson – The phantom of the opera
15 Anne-Lie Rydé – Deidres samba
16 Prince – Batdance
17 Kylie Minogue – Never too late
18 Michael Jackson – Leave me alone
19 Reynolds Girls – I'd rather Jack
20 Donna Summer – This time I know it's for real
21 Depeche Mode – Dangerous
22 Anne-Lie Rydé – Ta mig hem
23 London Boys – Requiem
24 Thåström – Alla vill till himlen
25 Soul II Soul featuring Caron Wheeler – Back to life (however do you want me)
26 Dag Vag – Du får aldrig nog
27 Madonna – 'Til death do us apart
28 Robin Beck – Save up all your tears
29 Ankie Bagger – Where were you last night
30 When In Rome – The promise
31 Paula Abdul – Straight up
32 Sonia – Can't forget you
33 Kylie Minogue – Hand on your heart
34 Jakob Hellman – Hon har ett sätt
35 S'Express – Hey music lover
36 Eldkvarn - Långsamt tåg
37 So What – Why should I trust you
38 Madonna – Like a prayer
39 Living In A Box – Unique
40 Exposé – What you don't know
41 Lili & Sussie – Robert & Marie
42 Erasure – Stop!
43 Paula Abdul – Knocked out
44 Sofia Källgren/Visitors – Världen är vår
45 Lis Sørensen – Mine øjne de ska se
46 Gladys Knight - Licence to kill
47 Janet Jackson – Rhythm nation
48 Yello – Of course I'm lying
49 Akasa - One night in my life
50 Paul Simpson & Adeva - Musical freedom





2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...