expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 3 oktober 2013

Tears For Fears - Sowing the seeds of love

Jag har genom åren försökt att göra listor över dom bästa låtarna någonsin och det har väl gått sådär. Jag borde göra en ny uppdaterad och om jag gör en sån så kommer jag att publicera den. Men en låt som absolut kommer att ligga högt på den är en låt som får mig i trans varje gång jag hör den. Jag kan höra den om och om igen utan att tröttna på den. Låten finns på en platta som jag redan skrivit om här för länge sen, men låten i sig är så lysande att jag gärna skriver om singeln också. Detta kanske är en av dom snyggaste, mäktigaste och vackraste låtarna som gjorts och jag talar om Tears For Fears "Sowing the seeds of love". Låten är en pastisch på Beatles och innehåller en massiv kritik mot den engelska politiken, eller vad sägs om denna eleganta passning till Margreth Thatcher:
"Politician granny with your high ideals, have you no idea how the majority feels?"

Det underbara med den här låten, förutom en väldigt sann och vacker text som skulle passa många av dagens länder, är att den är aldrig tråkig en minut utan den tar oväntade vändningar här och var och gör det så stiligt, passande och elegant. Produktionen är bland det bästa jag har hört!
Också Roland Orzabal förstås. Som jag sa när jag skrev om albumet "The seeds of love" så har jag alltid gillat hans röst och jag tror aldrig han har sjungit med en sån inlevelse som just här.

Som Tears For Fears-fan redan 1989 så blev jag förstås jublande lycklig när den här låten blev etta på Trackslistan hösten 1989! Singeln köptes sen på tidigt 90-tal på min favoritbutik då, Förlorade Favoriter.

Omslaget är en av de mer udda, nämligen i form av en poster som är ihopvikt till att få plats med singel och innersleeve. Tyvärr är det lite klotter på min framsida, samt att den var mindre sliten när jag köpte den, men jag antar att man räkna med lite småfel på 80-talssinglar. Riktigt kul är den dock!
B-sidan är också kul för den är ett av väldigt få exempel där man tagit en baksida och långt senare gjort en egen hit av den. Låten heter "Tears roll down" och är här nästan helt instrumental. Men den fick faktiskt en egen video till en videosamling med bandet. Sen när Orzabal ensam drev Tears For Fears 1993 så satte han text till den och gav ut den som singel i samband med samlingen "Tears Roll Down (Greatest Hits 82-92)", då under namnet "Laid so low (tears roll down)". Som kuriosa är det därför en kul B-sida, även om den låtmässigt kanske inte tillför singeln "Sowing the seeds of love" mycket.

Videon till "Sowing the seeds of love" vann flera Grammys på sin tid och är också riktigt snygg och mäktig. Den är gjord av Jim Blashfield, som också gjorde Michael Jacksons snygga video till "Leave me alone". Så sätt er till rätta och njut av drygt 5 minuters njutning av finaste märke, i både ljud och bild!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...