expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 18 juli 2014

Sommarspecial '89: Fine Young Canniballs - I'm not satisfied

1989 var nästan det svåraste året hittills att hitta en låt till, för detta var också ett år då jag tyckte musiken på listorna var öken. Även här har åsikten om många låtar vänt, men då så var jag så less att jag inte ens ides engagera mig i Sommartoppen, där pop på danska, tråkiga svenska rocklåtar och en malande fånig uppmaning om "En stor stark" (Kjell Höglund). Men ett musikaliskt minne till en låt har jag rotat fram. Låten i sig blev inte alls någon stor hit, trots att bandet precis fått ett bra genombrott med sin platta "The raw & the cooked". Jag talar då om Fine Young Cannibals, ett band som jag idag tycker var bättre med sina första plattor. Jag har, milt uttryckt, hört mig less på deras mest kända hit idag, från ovan nämnda platta, "She drives me crazy", medan deras version av Elvis Presleys "Suspiscous minds" från 1985 är riktigt bra! Något som man dock får dras med, på gott och på ont, är sångaren Roland Gift, som verkligen har en unik sångstil som jag har lite svårt för, även om den gjort enormt mycket för bandet. Det låter ungefär som om han svalt något på tvären, vilket är praktiskt taget omöjligt eftersom alla som sett deras videor har sett att han samtidigt har popvärldens största trut, möjligen i konkurrens med Mick Jagger.
Nå, tillbaka till singeln. Tredje singeln från plattan var den jag gillade bäst, en danslåt som heter "I'm not satisfied" med en riktigt lysande produktion!

Detta året var vår sommarstuga i Örnsköldsvik i behov av reparation så familjen hyrde en kyrkobyggnad i ett samhälle en bit ovanför vår stuga som heter Västanå. Det var mitt ute på landet med björkar och en landsväg utanför och en stor gul skola mitt emot. Min mor, far och syster hade åkt iväg någonstans och jag var kvar på tomten, tog min freestyle och ställde mig på trappan och njöt av den soliga sommardagen. I lurarna spelades Fine Young Cannibals med "I'm not satisfied" och jag kände verkligen hur sommaren bara var där och tiden stod still, trots att det var en skola mittemot! Jag vred upp volymen till max och njöt lite till! Ännu tycker jag att "I'm not satisfied" är en av Fine Young Canniballs bästa låtar. Den är dansvänlig, snygg och har en riktigt bra melodi och produktion! Men eftersom den inte var någon hit här i Sverige, jag tror inte ens den testades till vare sig Sommartoppen eller Tracks, så visste jag inte ens om att det var en singel och denna singelskiva hittade jag inte förrän för tre år sen.

B-sidan ser lite annorlunda ut beroende på vilket format man har, den är ju utgiven både i denna normala 7-tumsversion, maxisingel och CD-singel och på min version är det samma låt i en "The Nicci Edit", vilket jag snabbt hoppar över eftersom den inte når upp i originalversionens standard.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...