expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 25 april 2015

Billiga jazz- och 70-talsfynd på vårens skivmässa!

Så var det skivmässedags igen i Sundsvall, åter på Pipeline, och jösses vilken mässa det var, för min del alltså. Vad gäller arrangemanget i sig så var det mindre utställare än i höstas, samt att det dessutom var två som inte sålde skivor utan grammofoner respektive artisttröjor. Kan vi hoppas på en uppgång på andelen säljare till i oktober, så vi kan visa Sverige att Sundsvall också hakat på den vinyltrend som blåser genom världen just nu? I övrigt vill jag som vanligt tacka Thomas Lundmark på Pipeline för det jobb han lägger ner på mässan! Den är jätteviktig nu när Sundsvall inte har någon egen skivaffär och vi får förlita oss på loppisar.

Men som sagt, för min del var det en höjdarmässa med massor av kanonfina skivor till väldigt låga priser. Fynden gick överlag i genrerna jazz och soul, vilket var behövligt efter ett par år med väldigt mycket 80-tal. Lite variation är aldrig fel.
Favoriten för min del var en kille som sålde skivor för 20 kronor styck och där man fick 6 stycken för 100 kronor. Här lyckades jag hitta en kanonhäftig 3LP-box med Count Basie och Lester Young med inspelningar från 1944-1952, detta för endast 20 kronor!
Dessutom Prince & The New Power Generation och deras klassiska "Diamonds & Pearls" från 1991, en platta jag har på en värdelös kassettplagiat jag fick tag på för drygt 17-18 år sen och nu äntligen
hittat en riktigt dubbel-LP-version av i kanonskick! Detta är min absoluta favoritplatta med "The Artist In The Future Known As The Symbol". Den är avkopplande och funkig och melodierna är både nya och fräscha! Rekommenderas varmt!
Mer soul blev det i form av en väldigt intressant platta med The Jacksons, Michael, Jermaine, Tito och dom andra. Den här skivan, släppt 1977, heter "Goin' places" är utgiven på Phiadelphia International Records och Epic Records under deras samarbete ihop och bland producenterna finns Phillylegender som Gamble & Huff och McFadden & Whitehead. Det borgar för en riktig soulfest senare alltså!
Men det blev mer jazz, en häftig samling kallad "Kansas City Jazz", med låtar från dom artister på 30- och 40-talet som var en stor del av succén för jazz från Kansas City, där Count Basie var den stora kungen. Men förutom Basie så finns här Mary Lou Williams And Her Kansas City Seven, Pete Johnson's Band, Andy Kirk & His Couds Of Joy och Hot Lips Page (som var två av plattans stora höjdpunkter). Klassisk swing från skarven mellan 30- och 40-tal i en riktigt bra jazzplatta!
Jag blev även glad åt en skiva med äldre inspelningar med Coleman Hawkins. Plattan heter "Cattin'" och är en del av Fontanas "Jazz Club Series" (Volym 30)". Här finns kanonfin swing från 1944 där Hawkins spelar med namn som Teddy Wilson, Don Byas, Jack Teagarden, Trummy Young och Earl Hines.
Sist ut bland de sex jag hittade från denna säljare var en uppföljare till en spännande skiva jag hittade för några år sen. Jag har börjat inse hur intressant det är att lyssna på äldre jazz från andra länder än bara dom traditionella, USA, England och Sverige. I Stockholm i höstas köpte jag en platta med tysk jazz och nyligen hittade jag en skiva med ett polskt storband och sen tidigare har jag volym 1 av danska skivbolaget Storyvilles utgåvor ur serien "Danish jazz", där med orkesterledaren Kai Ewans. Här köpte jag nu volym 2 som heter "Danish jazz - Leo Mathisen 1944-48". Leo Mathisen var en pianist som alltid hade cigarr i munnen och var en komiker vid sidan av musiker.

Soulinvasionen var inte slut med det. Jag köpte också en fin LP med Lou Rawls, en av 70-talets soulgiganter på Philadelphia International Records. Den här plattan, "When you hear Lou, you've heard it all" från 1977, har även den ett flertal låtar skrivna och producerad av Gamble & Huff och är Philly Soul i dess ädlaste märke!
Och på tal om ädel 70-talssoul. Säljaren jag köpte den av lyckades sälja på mig en skiva med Curtis Mayfield också, "Give, get, take and have" från 1976. Skivfodralet är absolut inte i det bästa skicket utan är rätt vattenskadat, men för 10 kronor och trots allt en skiva i sig som var i kanonskick kunde jag inte neka den, tills jag hittar en bättre version av den i alla fall! Denna skiva är en riktig fröjd för örat om man gillar smäktande laid back 70-talssoul sjungen med den ljusa kastratröst som bara Curtis Mayfield kan.
B-sidans första låt, "Get a little bit (give, get, take and have)" är en fantastisk skapelse där Curtis och kören sjunger väldigt snyggt och udda ihop!

Jag kunde också jublande lägga ännu en titel till min samling av Carole King-plattor, i detta fall "Simple things" från 1977. I Stockholm i höstas köpte jag en platta från 1983 som var en riktig flopp. Därför känns det skönt att hitta en Carole King då hon var i sitt essä och gjorde riktig laid back och skön pop!
     Shalamar har blivit en riktig vana att köpa på Sundsvalls skivmässa. Alla mina skivor med dessa soullegender har jag hittat här och nu blev det 1983 års "The look". Plattan var den sista där Jody Watley och Jeffrey Daniel medverkade och skulle bli en långt större framgång i England än hemma i USA.
   
Mer höjdarplattor, denna gång köpt av Kjell som ägde Harvest Records i stan till för ett par år sen! Vad sägs om en väldigt billig Chicago från 1974? Bandets platta "Chicago VII" har ett väldigt speciellt omslag som känns lite som om den vore gjord av läder. Den här skivan, som är ett dubbelalbum, var i kanonskick och jag fick den för endast 20 kronor!
Och till sist, Gerry Mulligan tillsammans med Zoot Sims, Bob Brookmeyer, Conte Contoli och dom andra i The Concert Jazz Band i en Verve-skiva med samma namn, alltså "The Concert Jazz Band", från 1960! Jag har en liveplatta från Village Vanguard med bandet sen tidigare, så det var kul att hitta detta studioalbum också!

Så lysande slutade en fantastisk skivmäsa för min del med kanonfina skivor till kanonpris, med skivor jag kunde jubla åt att hitta! Dessutom bara fullängdsvinyl och inte en enda CD eller singel, vilket är väldigt ovanligt! Men och andra sidan märktes det att man satsade mer på vinyl än singlar och CD på mässan denna gång. Som sagt, mer utställare önskas till hösten. Bra med besökare var det dock nu och lite tjuvlyssningar gav vid handen att säljarna var nöjda med utdelningen ändå! Så visst lever vinylskivan igen.

Tre låtar blir det från denna mässa. Dels en av höjdpunkterna från Kansas City Jazz-plattan, med Hot Lips Page & His Band som i en inspelning från 1940 spelar "Lafayette", tyvärr är det bara ljud, men vilket ljud sen.
Dessutom Jackson-bröderna som från sin "Goin' places"-platta framför titelspåret och här kan man verkligen tala om en vital och pigg Michael Jackson som dansar bättre än någonsin!
Till sist Chicago och en liveupptagning av sin hit från plattan "VII", "I've been searching so long".





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...