expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 1 juli 2017

Kultstämplat: Various Artists - The Nothing Record Album

Detta måste vara den märkligaste och galnaste skivan i min samling så här långt, men kanske också den roligaste! Att den är gjord med en stor nypa humor är det inget snack om, men jag undrar ändå om de som eventuellt inte förstår vad detta är för något säger när de köpt skivan i ren nyfikenhet, sätter på den och hittar... ingenting.

För det är det som är humorn med "The Nothing Record Album". Den marknadsförs på omslag och innerfodral som om det är den mest fantastiska och nyskapande plattan någonsin, sprängfylld med kanonhits, allt kryddat med stor ironi, och den är uppdelad i spår som en vanlig vinylskiva. Det medföljer textblad och poster till skivan, men dessa är förstås bara blanka blad. För när man sätter på den så hörs inte ett dyft utan spåren är tysta. Skivan är alltså tom och tyst. Därav titeln "The Nothing Record Album". Jag tycker detta är jättekul och bisarr humor och någonstans förstod jag direkt när jag hittade plattan att det var något lurt med den och att jag måste bara ha den.

Jag vet inte något om bakgrunden till denna skiva eller varför man ansåg att det var värt att lägga distributionspengar på denna komiska utgåva när inget finns på den. Det känns som om man var beredd att ta vissa ekonomiska smällar för detta eller att man kanske förstod att den är så fullkomligt bisarr att folk kommer att förstå det och köpa det.
     Skivbolaget heter tydligen Solid Gold Records och utgivningsåret är 1980. Men för att förstå skivan och det roliga med den så bör man se hela fodralet. Därför bifogar jag en hel del bilder från innerfodralet, fodralet och själva skivan som ni kan förstora och läsa.






















































Vill ni ha smakprov från själva skivan? Varsågoda... ;)










...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...