expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 25 januari 2019

KRÖNIKA: Sakerna som digital musik aldrig kan slå...

Det finns en diskussion som jag inte har tagit upp på denna blogg, men som borde kännas aktuell 2019. Varför fysisk musik och en blogg om skivor i denna digitala era? Jag har velat tidigare låta musiken tala för sig själv och inte låta detta bli ett diskussionsforum för detta ämne, men när jag nu ändrat riktning lite på bloggen så tänkte jag, varför inte? Detta ämne förtjänar nog en krönika.
     Och det är klart, musik på internet är spännande. Allt finns där, musik man minns, musik man inte hört på en evighet. musik man inte hör eller får tag på annars eller kunna upptäcka ny musik helt plötsligt. Jag respekterar det synsättet och förstår det, men tror inte på det för egen del. Jag kommer ut här och nu, jag erkänner, jag har inget Spotify-konto. Jag känner att jag inte har behov av det, framför allt när det finns så mycket andra vägar. Youtube är min stora källa, som jag utnyttjar till upptäckande av eventuell ny musik.

Men det är också så att mitt synsätt har två aspekter, dels den personliga och dels inverkan på musikbranschen. Ur personlig synvinkel så är fysisk musik det bästa som finns. Jag kan bestämma själv när jag kan lägga på skivan eftersom jag äger den och har den i mitt hem. Jag kan titta på omslaget, läsa texter och kolla vilka som spelar på den. Och jag kan också känna en stänk av nostalgi om skivan är köpt vid ett väldigt speciellt tillfälle.
     Själva letandet efter skivan är också halva nöjet. Att stå och leta bland ett antal skivor som inte alls är intressanta eller eventuellt halvintressanta också dyker den plötsligt upp, skivan man letat efter länge och vill ha. Den glädjen är obeskrivlig. Man sitter på bussen och tittar på skivan och känner en ström av lycka gå genom kroppen. Någonstans är det också kopplat till känslan man hade som ung, när man gick in på en skivaffär, köpte vinylskivan man ville ha, gick ut och stod i eftermiddagsmörkret utanför dörren och kände på en glänsande ny skiva som gav lite lätt statisk elektricitet när man plockade ur den ur fodralet. Den känslan kan man inte få genom Spotify eller Itunes, där man då lyssnar på en låt som bara strömmar på den platsen, eller om man "hyr" en låt på Itunes. För mig är den lyckan och avkopplingen som skivletande kan ge viktig, nästan lika viktig som musiken självt! Aldrig att jag skulle byta bort det mot att bara gå ut på nätet och lyssna på en låt och that's it. I min värld så blir man så mycket gladare över det man har om man får jobba lite för det man är intresserad av än att bara ligga, sträcka ut handen och plocka!

Vad gäller musikbranschen så är ytlighetstänkandet som Spotify och Itunes leder till egentligen förödande. Branschen och media bestämmer i allt större utsträckning vad vi ska konsumera och lyssna på och nu även HUR vi ska göra det. Men är det någon som tror att Beatles, ABBA eller Elvis Presley hade varit det dom är idag om deras musik bara hade släppts i digital form? Musiken har bevarats genom decennierna bland annat för att man har kunnat konsumera deras  musik, lämna skivorna till eventuella barn eller barnbarn, sälja samlingar och nyutgåvor och till det göra PR. Självklart också genom att man spelat musiken i allehanda medier också.
Beatles, John Lennon, Paul Mccartney     När musiken idag i en sån stor utsträckning är en slit- och släng-vara så kommer vi inte komma ihåg det vi lyssnar eller lyssnade på i alla samma form som vi tidigare gjort. Det fokuseras inte alls på samma sätt på vilka som har gjort musiken eller ibland knappt vad låten heter. Vi ska konsumera, njuta ett tag, konsumera nytt och sen glömma. Men vi får inte vara rädda att bevara det vi trots allt tycker är bra. Musiken gör så otroligt mycket gott för oss människor och för mig är det därför viktigt att kunna bestämma själv när jag ska lyssna på det jag vill och kunna känna känslan att det jag gillar, det har jag själv skaffat.

När LP-skivan var så ute som det gick i 90-talets mitt så ignorerade jag allt sånt snack och fortsatte att köpa både CD och LP. Jag lät mig aldrig påverkas av vad andra sa var det bästa utan jag var fast besluten att göra det JAG tyckte var bäst för mig. Idag är LP-skivan hetare än på evigheter och CD-skivan allt mindre populär och jag tycker fortfarande att man ska göra det som man tycker är bäst för en själv.
     Men till sist så är också en stor skivsamling enormt vacker att se på! Ett helt livsverk av musik på ett och samma ställe som man kan bläddra igenom och lyssna på hur mycket man vill och som säger väldigt mycket om ens egen personlighet. DET kan en digital musik aldrig slå!

2 kommentarer:

  1. Hej Hej
    Jag som skriver detta heter Klas Karlsson och jag bor i Falun. Under en ganska lång tid så har jag följt din blogg och jag har läst den med stort intresse. Dock var det länge sen jag skrev en kommentar, men jag kände att jag nu ville göra det. För den text som jag nu kommenterar har många poänger som jag skriver under på. För du har så rätt i det du skriver och jag hoppas att du fortsätter länge till med din blogg. För den fyller en stor funktion i min vardag.

    mvh
    Klas Karlsson
    klabbekarlsson@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Klas,
      kul att höra från dig och tack för dina ord. Det värmer verkligen! :) Självklart ska jag fortsätta, trots allt fyller den 10 år i år. Den fyller en stor funktion i min vardag också. :)

      mvh
      Jörgen Stafrin
      http://skivguide.blogspot.se

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...