expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 29 januari 2019

Rymdimperiet - Felrättsnettheltfelrättsnett

Utgivningsår: 1983
Skivbolag: Mistlur
B-sida: Afrika

Det känns som att perioden mellan Ebba Grön och Imperiet är lite sorgligt bortglömd. Nu varade namnet Rymdimperiet bara tre singlar, men för mig som aldrig varit ett fan av Ebba Grön, eller punk i överhuvudtaget, men däremot älskar Imperiet så är detta riktigt bra!
     Jag stötte på namnet Rymdimperiet första gången på fritids runt 1985 då man tipsade om låten "Tonårsjesus". Nu är den låten ingen låt med Rymdimperiet utan den finns på Imperiets "Blå himmel blues" som kom just 1985, men på den tiden fanns inget Wikipedia för barn att kontrollera fakta på. Bra var låten i alla fall...

Rymdimperiet skiljer inte något nämnvärt från Imperiet rent musikaliskt, även om deras mest kända låtar, denna och "Vad pojkar vill ha", inte är lika råa och storslagna som Imperiets musik under 80-talet.
"Felrättsnettheltfelrättsnett" är lite mer lallig, nästan lite leksam och lättsam rock som ändå har ett bra driv och med Thåström i högsta form. Det är mer samhällskritik från bandet, men framförd på ett nästan lite roligt oseriöst sätt. Jag gillar den här låten jättemycket, även fast den är ett elände att stava till. Fast jag antar att det är låtarna med dom underligaste titlarna som är de roligaste och mest originella. Och nej, jag sätter inte betyg på singlar med bara två spår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...