expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 8 februari 2019

Chicago - VI


Utgivningsår: 
1973
Skivbolag: CBS
Betyg: 3/5

Jag har många album från skivmässan i Umeå för lite mer än ett år sen att beta av och detta är en av dom, Chicagos sjätte alster från 1973. Jag ska inte säga att detta är min absoluta favorit bland Chicagos evighetslånga serie av album. Jag tror de flesta av er har förstått att "Transit Authority" har en speciell plats i mitt hjärta. Det är ett album som är tillbakalutad och skön, utan att ha dom där riktiga minnesvärda speciella superlåtarna. Missförstå mig inte, jag tycker det är ett väldigt bra album, men den känns inte som det där unika utan mer som ett i mängden utan den där speciella udden. Jag tvekar mellan att ge betyget 3 eller 4, men lägger den ändå på det första, på gränsen dock till ett snäpp högre...

Den har flera höjdare, som "Hollywood" och singeln "Just you 'n' me", medan "Rediscovery" till exempel kanske känns lite slö. Peter Cetera ligger bakom två låtar, annars är det övervägande Robert Lamm-show. Plattan blev en stor succé i USA med fem veckor på amerikanska albumlistan 1973. Som sagt, jag gillar plattan, kanske den saknar det lilla extra dock, men den har en avkopplande stämning som är mycket lockande. Också blåset förstås, alltid Chicagos blås!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...