expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 15 juni 2019

Stafrins Skivguide fyller 10 år!!!


Så har dagen till sist kommit, denna blogg fyller 10 år! Otroligt! När jag började blogga 2006 och startade min samhällsblogg Stafrins Spaning så var det med lätt tveksamhet som jag ändå tog emot det som alla höll på med då, bloggande. Nu har jag haft tre internetprojekt uppe sen 2001 och alla har hunnit fylla decennium så när jag satsar på något så kan man inte säga annat än att jag försöker hålla det så länge jag kan. Nu är ju situationen dock så att min hemsida Retrogalaxen ligger på ofrivillig is och Stafrins Spaning har lagts i koma på obestämd framtid så man kan ju undra vad framtiden är för denna blogg nu. Men frukta ej, det finns mer liv i denna Skivguide än det fanns i både Retrogalaxen och Spaningen ihop efter deras 10 års-jubileum.

Den allra första loggan!
2009 så hade jag riktigt kommit igång med bloggandet på Stafrins Spaning och funderade om jag inte skulle dra igång en till när jag ändå var i farten. Jag skrev skivrecensioner på Retrogalaxen, men tyckte att det vore kul med en sida med bara mina absoluta favoritplattor som jag älskat genom mitt liv. Ja, också skriva om dom skivor som var så pass bra att jag verkligen vill lyfta upp dom. Men det fanns en sak som hindrade mig. Hade jag verkligen tid? Jag hade en hemsida och en blogg som skulle fyllas ideligen, skulle jag orka med en till? På den tiden låg Stafrins Spaning och Retrogalaxen egentligen mig närmast och jag var lite rädd att detta skulle ändras och någon av dom skulle till slut dö ut. Men jag ville ha denna lite annorlunda blogg och satsade. En kompis till familjen som jag ofta diskuterade skivor och musik med, och som var den första som jag talade om planerna på Skivguiden med, sa till mig:
"Oj, har du inte gjort det än heller?"
Den 15 juni 2009 skrev jag mina första artiklar, en presentation och sen om en skiva med storbandsledaren Boyd Raeburn, en liveskiva som jag hittat på Sundsvalls skivmässa. Var än i kosmos du än är och tittar ner, Christer, så säger jag ett hej till dig med en tanke.

Dom tio första skivorna jag skrev om!
Idag har det jag då befarade hänt och Skivguiden är överlevaren och jag ångrar det inte en minut. Retrogalaxen hoppas jag ska återuppstå en dag i annan form och skriva diverse åsikter om samhället, som jag gjorde i Spaningen, hade lite överlevt sig själv och blivit tradigt. Men musik har alltid varit mitt liv och det viktigaste som funnits för mig. Därför känns det naturligt och lyckligt på ett helt annat sätt att just Skivguiden har hållit så pass länge och fortfarande är fullt levande. Musikbranschen har förändrats så pass mycket under alla år att det känts nödvändigt med denna plats för fysisk musik och där den kommer i absolut första hand.
     Jag vet att jag kanske inte skriver lika ofta som jag borde, trots allt har även jag ett liv att leva, inte minst sen jag också började filma på Youtube. Men den känns ändå som en naturlig del i min vardag, inte minst sen den numera utvecklats till en mer renodlad recensionssida. Det har blivit naturligt numera att när man sitter vid datorn och lyssnar på en nyinköpt skiva eller nåt annat man inte hunnit höra på än att skriva en text, fota en bild på omslaget och skicka iväg. Och jag får vara nöjd med att det blir 5-7 texter per månad och mitt mål är att försöka skriva minst en varje vecka, även om jag ibland misslyckas med det och det tar lite längre tid.

Många resor och texter från Stockholm
har det blivit. Här Solna Skivmässa!
Jag är väldigt nöjd med hur bloggen har utvecklats genom åren, från de första stapplande stegen med Boyd Raeburn, genom alla 80-talsklassiker, jazzplattor, stenkakor som jag även skrev lite om då, en och annan hyllningsartikel till en speciell artist till att jag började skriva från Sundsvalls skivmässa, skriva reseberättelser från diverse skivresor jag gjorde i Sverige, och kanske främst Stockholm och dess skivaffärer, till dyken i den skörd av skivor jag köpt under månaden, allt mer krönikor och idag regelrätta recensioner med betyg där jag inte bara tar upp skivor som är dom bästa och är inte rädd att såga ibland också.
     Också "Kultstämplat", där alla dom märkligaste och mest udda skivorna, omslagen och singlarna fått plats. Detta är en hörna jag vill skriva mer om, men där det är lite svårt att hitta skivor som är tillräckligt hemska och märkliga så att dom passar. Bloggen har idag utvecklats till en blogg om skivor och musik rent allmänt vilket jag tycker känns naturligt! Dessutom är det kul att ha kunnat skapa en sida om dom där skivorna som inte lyfts fram lika mycket. För det finns många bloggar och sidor av skivsamlare om skivor med hårdrock, punk, musiken från 60- och 70-talet och progg, men allt för få där jazz, soulmusik av olika slag, 80-talspop, disco, eurodance och annan 90-tal, schlagers och även visor får plats. Musik är trots allt en VÄLDIGT bred sak där endast en bråkdel egentligen lyfts fram i ljuset idag.

Jag skulle vilja tacka alla som läst bloggen, följt den, kommenterat den, kända som okända, kommit med tips och i överhuvudtaget haft glädje av den! Vad händer nu närmast? Jo, jag hade tänkt att ta upp en tråd i sommar igen som jag påbörjade förra året, att fortsätta skriva om sommarplågor vi minns. Dessutom är sommaren en alldeles utmärkt tid för skivköpande och olika sommarloppisar på gårdar och i stugor vilket kommer att resultera i mer skivrecensioner. Stafrins Skivguide vandrar vidare, för hur länge får framtiden utvisa, men prognoserna ser mycket goda ut! Keep spinning!

Jag brukar ju bjuda på filmklipp och jag hade som bonus tänkt att bjuda på två försök till reklamfilmer på Youtube som jag gjorde 2012 och 2014. Dom nådde väl inga större höjder och var egentligen konverterade bildspel som jag la upp på min första Youtube-kanal. Inte världens snyggaste direkt, men det kanske kan vara kul att se som kuriosa...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...