expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 7 juli 2019

Kultstämplat: Lasse Holmqvist - Jag har skaffat mig en vän

Lasse Holmqvist - Jag har skaffat mig en vän
Utgivningsår: 1969
Skivbolag: Utgivet av Kockum Landsverk
B-sida: Lasse Holmqvist pratar grävmaskiner
Lasse Holmqvist har ju kartlagt mängder av kända svenskars liv i TV, men om man tycker att det var lite pinsamt för Lill-Babs och få alla sina män uppradade i rutan i "Här är ditt liv", så ska vi inte prata om Holmqvists eget kärleksliv, enligt denna singel i alla fall. Eller hans musikaliska karriär heller, för den delen.

Olika företags sätt att sälja sina varor via reklam på de mest bisarra sätt är alltid roligt. 1969 fick Kockum, numera dotterbolag till SAAB, idén att försöka lansera sina grävmaskiner genom att låta TV-personligheten Lasse Holmqvist sjunga en specialskriven låt signerad "K. Land", som jag vet exakt ingenting om. Skivan kom i samband med en tävling som man anordnade där man skulle namnge Kockum Landverks nya grävmaskin KL-130. Vad som var fel med det namnet och den istället skulle heta "Nisse" eller nåt annat spännande, när nu ändå bara fackfolk fick tävla, lär jag aldrig få veta.
     Det vore kul att veta hur valet av artist gick till. Frågade man först riktiga sångare då som Gunnar Viklund, Thore Skogman, Carli Tornehave, Lasse Lönndahl eller Östen Warnerbring och fick direkt nobben och fick istället nöja sig med en känd person i mediabranchen, eller var Holmqvist ett direkt val? Nu säger jag inte att Lasse Holmqvist sjunger uselt. Han är absolut ingen sångare, men jag har presenterat LÅNGT mycket värre vokalister här på bloggen (hej Christina Lindberg). Däremot så känns texten extremt pinsam så ovan nämnda sångare gick nog inte miste om så mycket om dom nu var tilltänkta.
     Man försöker, som i många fall när det gäller kändisar och reklam, att få dom att ha en sån nära relation till varan som möjligt och det kanske funkar med vardagliga saker som matvaror eller
skönhetsprodukter, men här är jag rätt tveksam. Lasse förklarar direkt situationen i första raden:
"Jag har skaffat mig en vän som ger plats åt kärleken."
Vilket ska få oss att tro att det är en kvinna som han dejtar flitigt. Men senare förstår vi att något är lite skumt när han fortsätter:
"Hon är som en kameleont, ömsom grus och ömsom spont"
Att hans kärlek är en grävmaskin nämns aldrig i texten ordalagt, men kanske att man begriper att det inte är en normal varelse när han beskriver sin kärlek som:
"Hon spinner gott när munnen full hon fått av sprängsten och rullstensås"
Meningen är alltså att folk som ska göra ett bygge av nåt slag genom att lyssna på programledarens ömma och ganska märkliga kärleksförklaring till sin grävmaskin ska springa till Kockum och köpa en likadan maskin och sen förmodligen få samma intima känslor. Fast snarare tar detta fram sidor hos Lasse Holmqvist vare sig jag eller kvällspressen visste något om, som textraden. 
"Hon är så graciös, min stora vackra tös" 
My god! Hur han lyckades kolla att maskinen var av feminint kön vill jag ens inte veta.

B-sidan kan man också ha synpunkter på. Jag förstår att idén är att sälja grävmaskiner, det har framgått med all önskvärd tydlighet, men känns det som att ens byggfolk och grävarbetare skulle vilja lyssna på Lasse Holmqvist som pratar grävskopshistoria och märkesnörderi på skiva, ens för en resa till Oktoberfesten i München (tävlingens förstapris)? Vi är ordentligt varnade i alla fall eftersom det står skrivet på hela etiketten "Lasse Holmqvist pratar grävmaskiner". Och, nej, jag har ingen aning om vad maskinen till sist döptes till. "Kameleonten" kanske...

2 kommentarer:

  1. Kul med lite udda skivor. Jag hade inte en aning om att Lasse Holmqvist hade spelat in en platta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller innan jag hittade singeln, måste jag erkänna! ;)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...