expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 27 januari 2020

Paul Young - Tomb of memories

Paul Young - Tomb of memories
Utgivningsår: 1985
Skivbolag: Columbia
B-sida: Man in the iron mask
Det var länge sen Paul Young var med på bloggen, FÖR länge sen. För sju år sen skrev jag om hans platta "The secret of association" från 1985.  Den här singeln däremot har inte varit lätt att hitta och den är absolut en av hans mest oförtjänt bortglömda singlar. Det var förvisso inte alls ovanligt vad gällde en singel som var den sista från ett speciellt album. Men lycklig är jag över att äntligen ha den i min ägo!

Ändå var "Tomb of memories" ingen totalflopp. På englandslistan blev det plats 16 och på trackslistan en 11:e plats. Men man ska inte glömma att låten har en nackdel, om man jämför med Paul Youngs större klassiker, refrängen är egentligen rätt osynlig och låter mer som en brygga. Det är melodimässigt inte Youngs starkaste singel, det får jag erkänna.

Den har dock några saker som gör att den är en av mina favoritsinglar med honom. Dels den fantastiska produktionen, som jag redan tog upp i artikeln om själva plattan. Det är ett fantastiskt möte mellan 80-talets England och 60-talets Motown.
Dels basgitarrspelet av på den tiden Manfred Mann's Earth Band-medlemmen Matt Irving som är riktigt bra!
Jag gillar också texten och själva titeln är lite eftertänksam, "Tomb of memories", en grav av minnen.
Men framför allt är det ett nostalgisk örhänge från den allra första trackslistan jag spelade in i augusti 1985 då jag nyfrälst i popmusik satt hemma på helspänn och lyssnade medan eftermiddagssolen sken utanför över bostadsområdet. Det är min egen mer positiva "Tomb of memories".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...