expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 24 januari 2020

Peter LeMarc - Närmare gränsen

Peter LeMarc - Närmare gränsen
Utgivningsår: 1988
Skivbolag: MNW
Betyg: 5/5
Den skiva jag skriver om nu har jag haft länge och ända sen jag första gången köpte den på kassett 1989 så har den varit nominerad till en av dom bästa svenska plattorna någonsin. Dessutom var det entrébiljetten för mig till Peter LeMarc och min fascination för hans musik. Följaktligen är detta mitt favoritalbum med denne min husgud inom svensk musik. 

Det började under hösten 1988 när hörde jag "Sång för april" i radion och låten "Showen är över" i TVs "Listan" med Annika Jankell och föll direkt för dessa. Det fanns en sorts dramatik kombinerat med melankoli som jag gillade skarpt. Dessutom var det skönt och spännande producerat av Tony Thorén!  Men framför allt var det en låt som jag gillade mer än allt annat, "Hemma vid ett hav". En låt som verkligen lyckas med sin grymt sköna ljudbild bygga upp den mysiga och spännande stämning som texten vill förmedla! Jag skulle nog gå så långt som att detta är en av tidernas tio bästa svenska låtar.

Något som går mycket genom plattan, och som även lyfter upp "Hemma vid ett hav" mycket,

är Jonas Isacssons luftiga och mjuka gitarrspel som är fantastiskt bra! Lyssna även på "Det finns inga mirakel" och den lysande texten om ett förhållande som bryts ner steg för steg. Jag gillar textraden "Se oss i spegeln, två spektakel som måste betala ett pris"! "Närmare gränsen" är svenskt 80-tal, men det är ett annat svenskt 80-tal än det synthiga och lyxiga som vi tänker på idag. Det är genialt, enkelt och avslappnande, men lyckas ändå med keyboard, gitarr och bas skapa något som får det svenska 80-talet att låta tidlöst. Jag knatade alltså in på Thylins Skivbutik och köpte bandet och kände mig väldigt stolt mogen på nåt sätt då. Fråga mig inte varför, men det var nåt speciellt med att vara 14 år och gilla Peter LeMarc, det var inte så många som gjorde det. Nu har jag den också på vinyl, det kändes förstås som ett måste!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...