expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 5 januari 2020

The Jazz Combo from "I want to live!" (EP)

The Jazz Combo from "I want to live!" (EP)
Utgivningsår: 1958

Skivbolag: London Records
Låtar: Black nightgown/Frisco Club/Night watch/Theme from I want to live
För drygt en månad sen så skrev jag om Johnny Mandels soundtrack till filmen "I want to live" från 1958, filmen där Susan Hayward spelar en prostituerad som oskyldigt döms till döden för mord och där Johnny Mandel har skrivit och gjort musiken. Soundtracket gavs ut i två delar, dels orkesterdelen som jag redan har skrivit om och dels en skiva med ett mindre band ledd av Gerry Mulligan som spelar musik ur filmen. Den andra skivan har jag i sin helhet inte hittat än, men däremot så har jag en EP från den plattan, innehållandes fyra låtar som alla är komponerade av Mandel. Den här singeln ingick i en av dom märkligare fynd jag gjorde på Sundsvalls Skivmässa i höstas där jag fick en hög vinylsinglar gratis som jag ville ha eftersom handlaren inte hade växel. Man ska ha tur ibland...

Bandet kallas mindre originellt nog för "The Jazz Combo from "I want to live"" och framträder på en nattklubbsscen i filmen. I gruppen finns, förutom Mulligan på barytonsax även Art Farmer trumpet, Bud Shank altsax och flöjt, Frank Rosolino trumbon, Pete Jolly piano, Red Mitchell bas och Shelly Mann trummor.

Denna EP får mig verkligen att längta till att hitta hela albumet för detta är smeksamt och skönt, men ändå med ett bra blås och samarbete mellan Mulligan, Farmer och Shank, inte minst i "Black nightgown". En annan favorit är den försiktiga och annorlunda temat till filmen på EPn avslutande "Theme from I want to live", med Gerry Mulligan som vandrar stillsamt och tryggt genom låten med Shanks skönt backande med sin flöjt. Jag gillar den här EPn jättemycket! Den har många olika stämningar i sig och lyckas både låta mysig, nyskapande och geniunt jazzig. En stor tumme upp!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...