expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 3 januari 2020

2010-talets bästa låtar och album

För bra precis 10 år sen så publicerade jag här en lista över dom, enligt mig, 50 bästa låtarna över 00-talet. Hade någon sagt i början av det decennium vi just lämnar bakom oss att jag 2019 skulle göra en dito lista över 10-talet så hade jag inte trott vederbörande. Men de senaste fem åren så har jag långsamt tvingat mig till att även utforska mer aktuell musik. Därför kommer här top 50 över dom bästa låtarna under detta decennium. 99 % av låtarna här har aldrig synts till på listor som Digilistan, Försäljningslistor, Svensktoppen eller dylikt, vad jag vet i alla fall. Men det känns som att just det numera bara är ett kvalitetstecken. Dessutom kanske inte detta har så mycket med skivor att göra eftersom väldigt många av låtarna förmodligen inte är utgivna fysiskt, men det är ju bara decennieskifte var tionde år. Så håll till godo!

50 Daft Punk - Get lucky
49 Chromeo - Old 45s
48 Chvrches - Bury it
47 The Sidh - Iridium
46 Chvrches - Lies
45 Indochine - Traffic girl
44 Bingo Players - Get up (Rattle) 
43 Peter LeMarc - Den tunna tråden
42 Nanne - Ingen dansar dåligt 
41 Icky Blossoms - Babes
40 1984- Synthpop och filmen G
39 Sandra - Stay in touch
38 Shazza - Ty i ja
37 Pet Shop Boys - Twenty something
36 Blackmore's Night - Journeyman
35 Rammstein - Ausländer
34 Depeche Mode - Cover me
33 Velile & Safri Duo - Helele
32 Pernilla Andersson - Desperados
31 Scooter - Riot
30 Rednex - Innit for the money
29 Jain - Makeba
28 Johnny Marr - Hi Hello
27 Spray - Anthem for the modern artist
26 Fozzy - Burn me up
25 Robyn & Röyksopp - Do it again
24 Duck Sauce - Barbra Streisand
23 Thåström - Vid Old Points bar
22 Parov Stelar - Demon dance
21 Taboo - Zumbao 
20 Lizette Lizette - Trendslav 
19 Kent - Egoist
18 Lizette Lizette - Sober up
17 Spray - Everything's better with muppets
16 Italove - Wonderful life
15 Basic Element - Someone out there
14 Pernilla Andersson - Låt det gå
13 Alexandra Stan featuring Jahmmi - 9 lives
12 Nanne - Jättekänd (det var för fan jag som...)
11 Fozzy - Judas
10 Timoteij - Het
9 U96 featuring Wolfgang Flür - Zukunftsmusik
8 Duck Sauce - Spandex
7 Robyn & Röyksopp - Monument 
6 Chemical Brothers - Go
5 Nayer featuring Pitbull & Mahumbi - Suave (kiss me)
4 Italove - Heading for the sun 
3 Depeche Mode - Where's the revolution
2 Swedish House Maffia - Antidote
1 Ghost - He is

Jag har inte hört så många plattor från 10-talet, men jag har ändå valt dom tio bästa plattorna från det gångna decenniet. Sju av dom har skrivit om här någon gång sen starten. Däremot har jag valt att inte rangordna dom, men här är ändå dom bästa fullängdarna under 2010-talet:

- Pernilla Andersson - Ö
- Peter LeMarc - Den tunna tråden
- Peter LeMarc - En svag doft av skymning
- Depeche Mode - Spirit
- Depeche Mode - Delta machine
- Thåström - Centralmassivet
- Chvrches - Every open eye
- Sandra - Stay in touch
- Ultravox - Brilliant
. Lana Del Rey - Born to die

Som låtexempel tog jag tre stycken här, dels decenniets låt, Ghosts sagolikt vackra och enormt skönt arrangerade "He is", dels en av dom mest underskattade och egna svenska artisterna, Lizette Lizette och en låt som kan ses som en hälsning till musikbranschen inför 20-talet, "Trendslav" samt en låt från nån av decenniets album. Då jag har skrivit om sju av plattorna så väljer jag en av dom jag inte länkat nåt exempel på, nåt från Lana Del Reys "Born to die", som jag fick i gåva från USA för ett par veckor sen, och titelspåret.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...