expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 15 april 2020

Totte Wallin/Björn J:son Lindh - Stockholmsmelodi

Totte Wallin/Björn J:son Lindh - Stockholmsmelodi
Utgivningsår: 1981
Skivbolag: Sveriges Radio
B-sida: Stockholmsmelodi (City-Mix)
När man samlar vinylsinglar så finns det få saker som är så roligt som när man hittar något man inte ens visste att det fanns utgivet i singelformat. Det är lycka i en liten ask och jag fick uppleva det igen i och med ett fynd nyligen på "Vinylstallet". Tidigare har jag skrivit om min fascination för radioprogrammet "Eldorado" och dess musik. Det var när Kjell Alinge hade avlidit för fyra år sen som jag skrev en krönika om programmet, dess skivutgivningar och förstås om Alinge själv. Ett av programmets utgåvor var ett album som kom 1982 som hette "Stjärnornas musik", ett speciellt album med mysiga och udda låtar till mesta del specialgjort för radioprogrammet. En av dom låtar som programmet spelade mest var Totte Wallin och Björn J:son Lindhs version av Evert Taubes "Stockholmsmelodi", en mysig och skön version som jag dock bara trodde var specialgjord för albumet och inget mer. Men till min glädje fick jag se att låten finns utgiven på vinylsingel!

Evert Taube skrev låten efter hemkomsten från en sex månader resa 1928 och i original är låten en tango. Och om man ska börja med texten så är den förstås en otrolig miljöbeskrivning som verkligen målar en vacker kvällsbild över Stockholm.
"Se hur hela Uppland står i lågor, kvällssol brinner bortom Solna skog!"
Lägg där till Björn J:son Lindhs arrangemang som är gudomlig och tillsammans med Totte Wallins lite viskande pratsång skapar en verkligt skön och avslappnande kvällsstämning, och kanske till och med nattstämning. Detta är enormt vackert och kanske det bästa som Totte Wallin gjort, en artist vars musik jag håller på att lära mig mer om. Jo, Evert Taube i all ära, som kompositör och textförfattare var han fenomenal, men som sångare har jag svårt för honom och i det här fallet tycker jag att Wallins och Lindhs version är bättre än originalet. Den är i alla fall udda och tar Taube till en helt ny nivå! Lyssna och njut!


2 kommentarer:

  1. Skön version av Stockholmsmelodi. Jag funderar på vart Totte Wallin tog vägen? Det har varit tyst om honom i många år nu. Jag gillar hans röst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastisk version! Jag försökte Googla på Totte och fick knappt fram nåt om vad den idag 68-årige Wallin gör, men någon spelning då och då på mindre platser är det nog.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...