expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 28 maj 2020

Dan Hylander & Raj Montana Band - Skuggor i skymningen

Dan Hylander & Raj Montana Band - Skuggor i skymningen
Utgivningsår: 1984
Skivbolag: Amalthea
B-sida: I hemlighet
Välkommen till avdelningen bortglömda saker du en gång hörde i svenska hits, som denna gång är blås. För på 80-talet för att understryka att det är en partylåt så hade svenska rockartister, som ändå ville framstå som lite svenska och givetvis sjunga på svenska, en rockröjare till låt och världens blås i bakgrunden. Den trenden mer eller mindre dog när 90-talet kom. Det underströk på nåt vis att nu är det röj och om du kommer och ser detta band på scen så får du samma röj och live som på skivan. Och jag älskar den typen av svensk rock eftersom det mycket riktigt får låten att framstå mycket mer levande på något sätt och samtidigt bara öser på och har en soultouch någonstans. 

Därför är den här låten med Dan Hylander och hans stjärnspäckade Raj Montana Band, som innehöll gräddan av svenska musiker och artister, som Towe Naess, Anne-Lie Rydé, Hasse Olsson, Clarence Öfwerman, Py Bäckman med flera, en av mina svenska 80-talsfavoriter. Ja, när den här låten kom var det egentligen en annan Dan Hylander-låt från samma platta, "...om änglar o sjakaler", som var min favorit, "Svart kaffe". Fråga mig inte varför, inte för att jag tycker den är dålig idag, naturligtvis är hela plattan kanon, men att gå så långt så att den är bättre än "Skuggor i skymningen" och vara en stor favorit var grovt att ta i.

Men när man säger svenskt 80-tal så tänker många på tonårsdisco, Style, Trance Dance, Lili & Sussie och givetvis är det också rätt, men "Skuggor i skymningen" är för mig lika mycket svensk 80-talsmusik ut i fingerspetsarna. Ett grymt skönt blås, sång på svenska, ett band som verkligen tar i och verkar gilla det som görs fast det är i studio, en låt som man någonstans längtar efter att få se live och ett skönt ös. Också en lite hemlighetsfull text om en kvinnas förberedelse inför sin livs kväll, med lite tveksamma funderingar om vad det kan innebära. Så därför belönas den här svenska klassikern med Dan Hylander & Raj Montana Band med en 11:e plats på min lista över bästa låtar 1984! Och självklart så har jag valt just ett liveklipp, förvisso utan blås just här, men med ett grymt ös, vilket märks på publiken, här från ANC-galan 1985. Titta och njut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...