expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 31 augusti 2020

Sommarplågor #20: Lou Bega - Mambo no 5

Lou Bega - Mambo no 5 (A little bit of...)
Utgivningsår: 1999
Skivbolag: BMG
B-sida: Mambo no 5 (A little bit of...) (Extended Mix)
Det är den sista augusti och jag har kommit fram till den 20:e delen i serien om sommarplågor och därför tycker jag att det är passande att lägga denna serie i vila för denna gång. Sommaren är ju slut och 20 är ett jämnt och bra nummer att sluta på. Men jag har många sommarhits kvar ännu att ösa ur och med största 
sannolikhet kommer serien tillbaka med fler sommarplågor med start i juni nästa år igen. 

Och jag går i mål för den här säsongen i stor stil med en av dom mest kända sommarplågorna i modern tid. Året var 1999, en sommar som musikmässigt inte var så dålig faktiskt. I jämförelse med 1998 var det riktigt bra låtar! Första gången jag hörde den här låten var när den gick direkt upp på Sommartoppens första plats. Jag hade sett titeln "Mambo no 5" med någon vid namn Lou Bega i tidningen och befarat att det var ännu en usel Dr Bombay-låt med en urtramsig gimmick och enligt vissa kanske den är det. Man jag blev ändå glatt överraskad när jag hörde Sommartoppen och kunde konstatera att detta faktiskt var en riktigt bra och skön sommarhit! 

Lou Bega, född David Lubega, är från Tyskland och här hade han lånat ett riff från den kubanske mambokungen Prez Prados låt "Mambo no 5", klätt den i euroaktig electroswing och skrivit en ny text. Enligt tysk lag, då i alla fall, så kunde man inte copyright-skydda ett litet riff, men för säkerhets skull valde låtens producenter att gå till rättegång för att få alla rättigheter klara. Prez Prados dödsbo (Prado som då varit död i tio år) Peermusic var dock inte så lättflörtade och 
vann till sist ändå en sju års tvist om rättigheterna till låten och Prado sattes som medkompositör. 

Lubega skapade sig en gimmick till låten som en sol & vår-liknande charmör modell 50-tal, vilket skulle passa bra till texten där en väldigt massa tjejer som han tydligen dejtar på samma gång 
passerar vid namn, Angela, Pamela, Monica, Rita, Tina, Sandra och Mary. Väldigt lättköpt, dåligt och billigt ansåg pressen, medan skivköparna gick man ur huse och gjorde "Mambo no 5" till en världshit! Men, som sagt, jag gillade låten skarpt, eftersom jag länge velat ha en riktigt skön och svängig sommarlåt som gick att lyssna på och äntligen hade jag fått det. Och även om låten ännu idag, 21 år senare, känns lagom sönderspelad, så tycker jag att den är en mysig och skön slagdänga att lyssna på då och då. Inte för många gånger och visst finns det andra låtar som känns som mer helgjutna sommarlåtar idag, men det är en klassiker och den är härlig och rolig på sitt sätt - och givetvis ett sommarminne! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...