expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 14 oktober 2020

Kultstämplat: The R.F.S.U. Singers And Säwes - R.F.S.U./Byfånarna - Åsa Bodén

Jag ska återvända till min serie om musikgenrer, men jag sticker emellan med en kultstämplad singel jag precis hittat, vilket leder mig till att samtidigt skohorna med en annan kultlåt. Two for the price of one! Samma låt med två olika översättningar och intentioner, men med samma originallåt. Originallåten är förstås, som alla vet, Village Peoples ökända "Y.M.C.A." från 1978, en av dom kanske mest sönderspelade och överskattade discolåtarna under 70-talet. Men med lite svenska, humor och glädje kan man göra coverversioner betydligt roligare, den ena omedveten och den andra mer medvetet. 

The R.F.S.U. Singers And Säwes - R.F.S.U.
Utgivningsår: 1979
Skivbolag: Mariann Records
B-sida: The Chinox - Det bästa till dej och dina vänner

Om vi börjar med den äldsta versionen så vänder vi oss till Säwes, ett dansband från Trollhättan som genom ett samarbete med Riksförbundet För Sexuell Upplysning, RFSU, försökte informera folk om säker sex. På den här tiden var det
gonorré som härjade som värst och som RFSU hade kampanjer mot. 
     Omslaget till Säwes album "Dansa på 5 - RFSU" (annars kan jag tycka att "Dansa på 6" hade passat bättre in i sammanhanget) har numera blivit en kultklassiker med medlemmarna som försöker desperat komma in i en kondomautomat. Nu har jag inte Säwes platta i samlingen så vill ni se och ha mer info om den så rekommenderar jag Herr Drycks artikel i "Katastrofala skivomslag"-bloggen

Men låten kan man förstås driva gäck med och det börjar redan med omslaget och varför man kallar konstellationen 
The R.F.S.U. Singers AND Säwes (med coola punkter dessutom) när låten är på svenska och varför det är bara danska kondompaket på bilden. Eller låttiteln "RFSU" pinsamt skrivet med kondomer högst upp. Låten i sig är ju då till i första hand för att informera om RFSUs vikt i samhället och viktiga frågor, men ändå får man bilden av texten att RFSU är alla älskande pars eget lilla glada nöjespalats med rader som:
"För det är kul att gå till RFSU
Ja, det är kul att gå till RFSU
Här finns massor av sånt som kan få dig i topp
Och ge tillbaks lite hopp"
Och vad som menas med den här raden och hur meningen "stället med sug" är menat att tolkas vet jag inte om jag vill veta, men jag drar mina slutsatser:
"Ja, det är kul att gå till RFSU
Så ta med dig din brud, hit till stället med sug
För det är ju ditt skyddsombud"

Den här raden är nog ändå min favorit:
"Numer har vi alltid lektion, javisst
Numer har jag fått kondition, javisst
Numer har jag blivit gymnast
En riktig Kamasutra-fantast"
Jag har ibland fått höra att jag borde börja träna. Jag ska nog avboka alla eventuella planer på ett gymkort och gå med i RFSU istället. Det verkar vara bra mycket lättare, trevligare och nyttigare! Också blir man en Kamasutra-fantast!



Byfånarna - Åsa Bodén
Utgivningsår: 1980
Skivbolag: EMI
B-sida: No particular place to go

Den andra versionen är egentligen rätt malplacerad här, men den är ju en fantastisk kultlåt och svår att inte nämna i detta sammanhang, även om den då är en mer renodlad parodi och humor. Att projektet Byfånarna (som egentligen är en försvenskning av originalgruppen Village People) är lika med Björn Skifs och Clabbe Af Geijerstam tror jag dom flesta vet idag 40 år senare. Åsa Bodén kan väl närmast beskrivas som 70-talets Tone Bekkestad, alltså en kvinnlig väderpresentatör som fick stor uppmärksamhet i medierna. Lite obegripligt kanske med tanke på hennes rätt stela stil med glasögon av vindrutestorlek, strama hållning och trista kläder, men det kanske är en generationsfråga. Björn Skifs med förställd röst däremot trånade enormt efter henne och hade Rapports sista fem minuter som sin favoritstund på kvällarna. Åsa Bodén själv intervjuades i Svensktoppen när låten äntrade där och förstod inte riktigt grejen och var lite sur att hon inte fått höra resultatet först av alla eller fått ett eget ex av singeln. 

Men vet man vem Åsa Bodén är och lyssnar på Skifs och Geijerstams enormt roliga och överdrivna text så är Byfånarnas version riktigt kul och i och med att man dessutom har valt 70-talets stora landsplåga och gaysignatur som bakgrund så gör det låten ännu mer udda. Och faktiskt så lyssnar jag faktiskt hellre på båda dessa versioner, den ena med viss glimt och den andra med en stor portion humor, än jag hör Village Peoples uttjatade original! Riktigt glad är jag dock att jag till sist har hittat singeln till Säwes kultversion!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...