expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 26 maj 2021

Gerry Mulligan - Night lights

Gerry Mulligan - Night lights
Utgivningsår: 1984
Skivbolag: Murcury
Betyg: 5/5
Jajemän, högsta betyget åker fram igen när Gerry Mulligan med en grupp bestående av Art Farmer, Bob Brookmeyer, Jim Hall, Bill Crow och Dave Bailey bjuder på nattjazz av finaste märke! Innan någon hinner anmärka så ska jag direkt säga: Detta är förstås inte originalutgåvan på Philips från 1963 (då låtarna också spelades in). Det omslaget är klart mycket vackrare än denna trista variant på min nyutgåva på Murcurys serie "Jazz master". Men nu är det ju musiken som gäller här i första och andra hand och inte vackra omslag och då kostar jag på mig att dra på med största kanonen.

För om Dinah Washingtons fantastiska "The swingin' miss "D" nyligen skulle kunna stämplas som vad Leif "Smokerings" Andersson brukade kalla "songs for summer evening" så är det än mer av den varan här. Här är det inte många snabba låtar och det ska det inte vara heller. Detta är några av jazzvärldens vackraste ballader framförda av några av jazzens mästare i en stämning som kan beskrivas som magisk. Och första spåret, titelspåret "Night lights", slår an tonen perfekt, den enda låten jag har hört där Mulligan inte spelar barytonsaxofon utan piano. Lyssna bara på Art Farmers helt fantastiska trumpetspel här! Avnjut också Gerry Mulligans sköna och udda bossa nova-arrangemang av Frédéric Chopins preludium i e-moll. Om Duke Ellington och Charlie Norman fick bannor för att dom jazzade upp norska klassiska mästerverk så borde detta få samma norrmän och svenska på fall istället. 

Det här är verkligen en platta att avnjuta en skön vacker sommarkväll, nu när vi närmar oss den årstiden, på balkongen, altanen, terrassen eller vid en vacker sjö när solen går ner sådär vackert. Det kan vara bland det bästa och vackraste vad gäller jazzballadplattor jag har hört och skivan blir solklart kvar i samlingen, omslaget till trots. Det enda som kan få mig att offra den är om jag i så fall skulle hitta originalutgåvan med rätt omslag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...