expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 28 juli 2022

Sommarplågor #30: Eurythmics - Thorn in my side (1986)

Eurythmics - Thorn in my side
Utgivningsår: 1986
Skivbolag: RCA
B-sida: In this town
Jag stannar i sommaren 1986 och en låt som jag inte alls gillade då, vilket inte var så vanligt eftersom jag ännu var relativt nyförälskad i popmusik. Men när Eurythmics nu hade gjort lysande låtar som "There must be an angel (playing with my heart)" eller "Sexcrime" så blev förstås den synthälskande 11-åringen i Sundsvall rätt besviken när det nu kom låtar med Dave och Annie som inte innehöll synthar. Eurythmics hade ju två sommarlåtar denna sommar och den andra, rockaren "When tomorrow comes", ska förstås få en egen installation på bloggen så småningom. Den låten har jag dock med åren lärt mig gilla fullt ut med sin lysande energi! Den här låten, "Thorn in my side", förstod jag mig inte på utan tyckte den var väldigt ointressant och fånig på nåt sätt med sitt väldigt glada gitarrpopssound och sin saxofon. 

Annars hade den här låten en väldigt märklig listkarriär här i Sverige. "When tomorrow comes" får väl räknas som den officiella sommarhiten, men den här låten tog sig plötsligt in på Sommartoppens första plats från ingenstans, trots att den inte ännu var släppt på singel, inte ens i hemlandet England. Officiellt var den alltså ännu att betraktas som ett albumspår, och varför man valde att testa det till Sommartoppen är ju en intressant fråga. Men och andra sidan var detta comebackår av det programmet ett väldigt märkligt år vad gäller urval av låtar och utmanare. Sen, i slutet av augusti, så släpptes den på singel även här i Sverige och blev förstås en hit, men hade nog blivit en än större hit om man inte hade spelat sönder låten i radio redan en månad innan singelsläppet.

Mitt agg mot den här låten har lagt sig idag. Jag tycker ännu inte att det
på långa vägar är Eurythmics bästa låt, men samtidigt finns det en del oändligt sämre låtar med dom också, bara det året. Jag kan acceptera den och se den som en sommarnostalgi från 1986 när jag för första sommaren lyssnade på Sommartoppen, i brist på andra listprogram under Tracks sommarvila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...