expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 11 september 2022

RIP Joey DeFrancesco - en orgelmästare är borta!

Jag är lite långsam ibland, men bättre sent än aldrig antar jag. Men för lite mer än tre veckor sen avled en av dom bästa jazzmusikerna av idag, enligt mig, hammondorganisten, trumpetaren och saxofonisten Joey DeFrancesco i en ålder av 51 år. Denne amerikan var född 1971 i Pennsylvania och bara 16 år när Columbia gav honom ett skivkontrakt. Personligen har jag främst sett honom som organist och plöjt igenom många konserter med honom på Youtube dom senaste åren, för där finns det hur många liveshower med honom som helst. En gång har han förekommit på bloggen, för drygt fem år sen med den enda plattan jag ännu har med honom, den lysande liveplattan "Incredible", där han också fick chansen att spela med sin stora idol, Jimmy Smith.
  
Joey DeFrancesco var det klart närmaste Jimmy Smith världen har kommit. DeFrancesco spelade med en enorm inlevelse och sväng och kommer att vara saknad! En mästare på hammondorgel har lämnat oss alldeles för tidigt. Och som en hyllning har jag valt en inspelning där han har jazzat upp den klassiska "Volare" (eller då "Nel blu dipinto di blu") till något helt fantastiskt! RIP och tack för alla sköna musikstunder på kvällarna, Joey DeFrancesco!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...