expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 16 september 2022

Sommarplågor #32: Aztec Camera - Somewhere in my heart

Aztec Camera - Somewhere in my heart
Utgivningsår: 1988
Skivbolag: Wea/Sire
B-sida: Everybody is a number one (Boston '86 Version)
Ni får ha lite överseende med att en del av låtarna som jag skriver om när det gäller sommarplågor kan jag ha skrivit lite om förut, men då enbart som en av många kortare exempel i artiklar som "Sommarhitsen under 15 år", som jag skrev 2011, eller del 2-artikeln ett år senare. Jag tycker förstås att dessa låtar även ska få ha en fullödig egen entré här på bloggen och i denna serie och inte skohornas in med fem rader bland 15 andra titlar. 
     I Aztec Cameras fall fick den här låten bli exemplet på 1988 års sommarhit i ovan förstnämnda artikel. Det är också enda gången som Roddy Frames enmansband har förekommit på bloggen så det är verkligen på tiden!

Den här låten får väl ses som lite av Aztec Cameras största och mest spelade hit i karriären, även om den är saligt bortglömd idag. Roddy Frame själv har sagt att han är tacksam för det låten har gett honom, men att han från början inte alls tyckte den passade på plattan "Love". Han såg den inte som hitmaterial utan mer som en B-sida, vilket recensenter inte höll med om och inte skivköpare heller. 
     Själv hörde jag låten första gången när den gick in på första "Sommartoppen" för 1988 och lyckades inte alls ta till mig låten. Då passerade den mig tämligen obemärkt förbi, som en ointressant poplåt i mängden, innan jag några år senare blev nyfiken på den, lyssnade ånyo på den och insåg att den ju var kanonbra! Sent ska syndaren vakna, heter det ju. 
     Sen dess har den, och Roddy Frames musik i övrigt med, bara vuxit allt mer med åren och nyligen tog jag in den som 1988 års tionde bästa låt någonsin.

För det jag som 13-åring misslyckades med att höra var hur enormt somrig denna låt är! Soundet, med dess luftiga och lätta gitarrpopproduktion, bara andas sommar, beach party, sköna klippor, vatten och sol som glittrar i havet. Därför har den här låten nästan blivit ett måste varje sommar och ett måste förstås också att skriva om i denna sommarspecial! Tillsammans med Peter LeMarcs "Hemma vid ett hav" är detta lätt 1988 års bästa sommarhit!

I och med att vi nu med råge har passerat september så stänger jag Sommarplåge-specialen för detta år och hoppas på nya fräscha sommarhits nästa sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...