expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 23 januari 2023

David Bowie - China girl

David Bowie - China girl
Utgivningsår: 1982
Skivbolag: RCA
B-sida: Shake it
Bowie, det måste vara mer David Bowie här! Så vad är bättre då än att skriva om låten som Bowie både skrev och gjorde cover av och som blev två nummer större än originalet. För "China girl" är ju en ikonisk och klassisk Bowie-låt på "Let's dance"-albumet. Men från början gjordes den av Bowies kompis Iggy Pop på dennes platta "The idiot", en platta det inte är helt omöjligt att jag återkommer till i ett senare tillfälle. Den skrevs av både Bowie och Pop under deras high life-dagar i Berlin, vilket fick Nile Rodgers, som är producent till Bowie-versionen, att tro att låten innehåller mängder av knarkreferenser. Men den ska tydligen vara inspirerad av en vietnamesisk kvinna Iggy Pop umgicks med då. 

Iggy Pops version är på intet sätt dålig, om än mycket rockigare och den blev inte alls någon version man minns. Ju mer jag hör dom båda versionerna ju mer slår det mig hur svårt det är ibland att skilja på Iggys och Bowies sångröster. Men Bowies och Nile Rodgers tolkning är för mig THE version. Dom har gjort en sval, mystisk och vacker tolkning till Bowies "Let's dance"-platta. Jag har gnällt många gånger på Nile Rodgers och med rätta. Jag har ofta svårt för hans patenterade lama Chic-Sister Sledge-sound som har använts på tok för många gånger. Men under 80-talet hade han en näve samarbeten som var riktigt bra faktiskt och David Bowie och plattan "Let's dance" var förstås en av dom! "China girl" kanske har spelats några gånger för mycket, men när det låter så här bra så är det nog bättre att det låter lite för mycket än inte alls. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...