Jag är uppväxt på den tiden då det mest exotiska man hörde i radion var ett radioprogram som hette Radio Europa, ett program med musik och kulturreportage från delar av Europa som man inte hörde om annars. Plötsligt fick man höra en synthpoplåt på grekiska. Fanns det?! Ville man höra musik utanför Europa (som inte var USA alltså) så fick man vänta på Tomas Gyllings program. Idag kan detta framstå som rätt avlägset och stenålder. Går vi ännu längre tillbaka i tiden så fanns det på 70-talet ett önskeprogram för nyanlända som hette "Det vill jag höra", som slutade i de flesta fall på samma sätt. Programledaren fick ursäkta sig och säga:
"Tyvärr har vi inte kunnat hitta den låten eller artisten i vårt skivarkiv, men vi hittade den här låten från förra årets eurovisionsfinal..."

Idag är musik som slovenska Atomik Harmonik, Rebeka Dremelj eller Natalija Verboten, moldaviska Maduar, polska Shazza, sydafrikanska Velile, Magic System från Elefenbenskusten eller mongoliska hårdrockarna The HU endast en Youtube/Spotify-tryckning bort och skivor är lätta att beställa numera. Och man kan plötsligt köpa MPB-plattor med Elis Regina eller Gal Costa på secondhand. För de flesta idag är mycket av detta en självklarhet, varför tar jag ens upp det, men det är också väldigt kul att följa hur världens musik plötsligt har kommit närmare oss. Det är vackert att se hur allt har gått från Radio Europa eller Tropicopop en gång i veckan till denna invasion av ny musik från världens alla hörn som plötsligt nästan alla kan höra. Det är inte alls min uppgift, intresse eller mening att hylla icke-fysisk musik, men om musik på internet har någon fördel så är det just det!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar