expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 11 mars 2020

Andy Kirk And His Clouds Of Joy - "Live" from The Trianon Ballroom in Cleveland

Andy Kirk And His Clouds Of Joy - "Live" from The Trianon Ballroom in Cleveland
Utgivningsår: ---
Skivbolag: Jazz Society
Betyg: 4/5
Andy Kirk är äntligen tillbaka på bloggen med sina tolv glädjemoln. Jag skrev i begynnelsen av bloggen om honom och en skiva jag hittade på gamla skivaffären på St Eriksgatan i Stockholm, Masens Rockcenter. Att hitta Andy Kirk-skivor är inte så lätt. Trots allt så var han i skymundan av dom stora giganterna och är alltför bortglömd idag. Ännu svårare är det förstås då att hitta liveplattor så glädjen var förstås stor när jag hittade denna på Sundsvalls skivmässa i maj 2011 (jag nämnde skivan i texten från den mässan då).

Skivan är utgiven i Sverige på bolaget Jazz Society, som ägs av Carl Hällström, som alltså är samme man som ägde TAX, som jag skrev om förra året några gånger när jag hittade en massa plattor med Duke Ellington-musiker och deras mindre band utgivna på just TAX. Vi snackar alltså om ett bolag och en människa som ger ut plattor med mindre kända och bortglömda jazzlegender till mänskligheten! Såna här radioupptagningar från diverse danshak finns det massor med på nätet att hitta men då är oftast ljudupptagningarna rätt raspiga och dessutom så är dessa inte lika lätta att hitta på vinyl.

Dom här inspelningarna är från januari och februari 1937 på The Trianon Ballroom i Cleveland, Ohio. Kvaliteten är faktiskt helt OK. Lite sisådär övergångar mellan låtarna kanske, där vissa spår har presentatör och applåder och vissa klippt med bara musik och som jag sagt förut så gillar jag när det är live från start till slut. Här riskerar det att låta lite hattigt emellanåt. Men musiken är förstås förstklassig och det är då det viktigaste! Pha Terrell står för sången och gör det riktigt bra, inte minst i "All the jive is gone". Lyssna också på det riktigt snygga arret och öset i "Sepia jazz". En riktigt bra liveplatta där en av storbandsjazzens bortglömda gestalter lyfts fram i rampljuset igen på vinyl! Och, jo, smakproven nedanför av "Sepia jazz" och "Organ grinder's swing" är faktiskt samma inspelningar som på skivan!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...