expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 6 mars 2021

Nytt i samlingen - Februari 2021

Oscar Peterson and Roy Eldridge - Oscar Peterson and Roy Eldridge
Utgivningsår: 1992
Skivbolag: Pablo
Betyg: 4/5

Normalt borde inte detta vara riktigt min påse, eftersom jag i de allra flesta fall vill ha en riktig rytmsektion till den jazz jag lyssnar på, om det inte är pianosolo förstås. Men när musikerna är Roy Eldridge och Oscar Peterson så kan vad som helst hända dock, inte minst när Oscar på de flesta låtarna spelar orgel. Inspelningarna här är gjorda 1974 och om man jämför med en annan Eldridge-skiva inspelad runt samma tid, "Jazz maturity... where it's coming from", den där Roy och Oscar också har sällskap av Dizzy Gillespie och som jag skrev om för ett lite mer än halvår sen, så låter Roy Eldridge mycket mer motiverad och piggare här.
Samspelet mellan dessa båda här är riktigt bra, där Roy och Oscar ger varandra mycket frihet till sina egna improvisationer och egna spelutflykter utan att trampa på varandra och det låter så otroligt snyggt, framför allt när Oscar använder orgeln. Självklart hade det varit riktigt intressant och kul och höra hur det hade låtit med komp, men detta är helt klart ett kul experiment som funkade riktigt bra och lät väldigt spännande!



Elton John - The fox
Utgivningsår: 1981
Skivbolag: Geffen/Rocket
Betyg: 3/5
I Elton Johns karriär får väl denna platta ses som en parentes som ingen kommer ihåg och som inte sålde särskilt bra heller. På en livestream jag deltog i så var det någon som kallade "The fox" för Elton Johns sämsta platta från 80-talet, och jag kan förstå varför många tycker det, men inte riktigt hålla med om det. 
"The fox" är en väldigt tam platta i jämförelse med mycket annat med honom. Jag hyllade hans liveplatta "17-11-70" till skyarna för ett par år sen och den är bra mycket tyngre och häftigare och jag tänkte direkt när jag hörde på den här att detta nog inte är något som fick så mycket beröm av dom stora Elton-entusiasterna. Dessutom är den relativt befriad från riktigt starka hits. 

Om vi ska börja med det negativa så saknar den mycket krydda i både hans spel och i melodier. Dom instrumentala bitarna "Carla etude" och "Fanfare" har inte tiden varit särskilt snäll mot, och det är verkligen inte ofta jag klagar över att något åldrats dåligt. 
Och även om singeln "Just like Belgium" är helt OK överlag, så känns dom franska pratinslagen väl malplacerade i den här låten, och bluesen "Heart in the right place" är en rätt seg och trist historia, så visst har "The fox" en hel del svagheter.

Samtidigt så är det gott om intressanta pianorockande låtar som är riktigt bra, om än kanske inga hitmässiga singelhits. Men inledande "Breaking down barriers" är riktigt bra, liksom "Heels of the wind". Den mollaktiga "Nobody wins" kan också få en klar tumme upp. Den här plattan är alltså i mina ögon inget totalhaveri, även om Elton har gjort mycket starkare och intressantare plattor. Men jag lyssnar klart hellre på den här igen än till exempel "The one" som jag skrev om i augusti 2019. Så plattan får ändå betyget helt OK och blir nog klart kvar i samlingen ändå!



Chicago - Beginnings
Utgivningsår: 1973
Skivbolag: CBS
B-sida: Saturday in the park
Chicago får väl räknas som en av dom artister som förekommit allra mest här på Skivguiden och den här gången blir det med en singel som ger mig lite huvudbry. "Beginnings" från början är en singel från det ikoniska och fantastiska albumet "Chicago Transit Autority" från 1969. Det är till och med deras andra singel någonsin. 1971 återutgavs den på singel igen, nu med en annan B-sida än i original. 

Denna utgåva är från 1973 och utgiven i Holland och tydligen bara där. Den innehåller som B-sida, om man nu kan kalla den för det, "Saturday in the park", som var huvudsingel på bandets då senaste album "Chicago V". Så varför finns då denna singel, vad är dess historia och varför kom den till, när den nu innehåller två tämligen kända Chicago-låtar och det inte är någon jubileums- bonus eller samlingsutgåva heller? Tyvärr hittar jag inga riktiga svar på nätet heller.

Likväl är den, liksom allt annat med Chicago, ett kanonbra fynd och den innehåller ändå två riktigt bra klassiska låtar med bandet, om än något stympade i längd för att tillgodose radiopubliken. Lätta och mysiga med skönt blås och gung och sång av Robert Lamm! Så oavsett vad detta är för utgåva så är den ett klart välkommet tillskott i min Chicago-samling! 



Hansson DeWolfe United - Existens-maximum
Utgivningsår: 1981
Skivbolag: Bastun
B-sida: Beautiful liar (med din lugnande lögn)
Hansson DeWolfe United är ett band som jag börjat lyssna in mig på allt mer de senaste åren, även om jag inte varit direkt avigt inställd till dom innan heller. Lorne DeWolfes och Dick Hanssons projekt från det tidiga 80-talet med relaxande och drömska new wave-liknande låtar, DeWolfes spännande röst och bandets väldigt intelligenta och udda texter. 

1981 kom då plattan "Existens-maximum", en platta som inte alls är ovanlig att hitta i second hand-backarna landet över. Däremot är det inte alls lika vanligt att man hittar singlar med bandet från deras tidigaste år och därför blev jag riktigt glad över att hitta titelspåret på en singel! En skönt drivande låt med lätta synthar och smart och snygg produktion! Kanske inte världens starkaste refräng, men ibland finns det mycket som väger upp det och låtens ljudbild i övrigt gör klart det.

Sen måste jag också komplimentera den oerhört intressanta och lysande låttiteln på B-sidan, en riktigt bra låt som också finns på själva plattan, "Beautiful liar (med din lugnande lögn)"!

2 kommentarer:

  1. Jag har velat lyssna på Oscar Peterson ända sen jag hörde om honom i Clint Eastwoods bluesdokumentär men inte vetat var jag ska börja. Har du några tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders,
      jag brukar normalt alltid rekommendera när man ska upptäcka en musiker/artist att lyssna på en typ greatest hits-platta eftersom man då bäst kan höra vad som gjort att många har gillat denne. Och när det gäller såna finns det en uppsjö!
      Annars rekommenderar jag någon (eller alla) av hans fyra plattor betitlad "Night train" som är Oscar och trion i sitt absoluta esse! Lycka till! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...