expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 15 juni 2021

Sommarplågor #21 (Nypremiär!): Katrina & The Waves - Sun street

Katrina & The Waves - Sun street
Utgivningsår: 1986
Skivbolag: Capitol
B-sida: (A man only needs) One woman
Det är sommar igen och vi har ännu inte kommit igenom ens hälften av alla sommarplågor som förtjänar att visas upp och därför kommer den här eviga sommarserien förstås att fortsätta även i år! Först ut denna sommar är ett band som jag egentligen kan skriva två artiklar om. Men huruvida jag kommer att göra det är en annan sak. Den var också på listan över 1986 års bästa låtar, placerad på plats 33.

För lika säkert som att det skulle vara minst en Per Gessle/Roxette/Gyllene Tider-låt varje sommar under 90- och 00-talet så skulle det vara minst en låt med Katrina & The Waves i mitten av 80-talet. "Walking on sunshine" är inte dålig, jag ska genast säga det, men en låt som jag känner mig löjligt less på så vi får se om det finns plats för den någon gång. Dock är det den som alla tänker på när man nämner Katrina Leskanish, Kimberly Rew och dom andra i detta band. Men det är knappast deras allra bästa i mitt tycke, men så är jag också en som älskar att gå efter dom mindre hitsen före dom självklara. Melodifestivallåten "Love shine a light" har förstås en speciell plats hos mig, men den som jag tycker borde vara bandets ultimata sommarlåt, men är det inte, är 1986 års "Sun street". Låten floppade för all del inte. Som jag nämnde i min krönika om One-hit-wonders så ser jag inte detta band som ett sådant eftersom denna ändå var en top 10 hit på Tracks innan dess Sommaruppehåll detta år, samt att dom har vunnit melodifestivalen. Men den har likväl blivit löjligt bortglömd genom åren, trots att den i mitt tycke doftar nästan ännu mer sommar än den mer ökända solskenspromenaden.

"Sun street" är en skön och härlig sommarlåt att glatt nynna med i.
"Na na na na, na na na na na na na, we're all living on sun street!"
Och med den soliga och lättlallade refrängen så är det för mig en gåta att den inte blev en sommarhit av gigantiska mått för refrängen har ju ändå tuggummistatus och låten är för mig i kategorin låtar som man blir glad av och som sätter ett leende från öra till öra när jag hör den. Så mitt råd till er är, mer "Sun street", mindre "Walking on sunshine" denna sommar. Hellre en promenad på solgatan än solskenet för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...