expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 3 maj 2021

Dom 50 bästa låtarna från 1986!


Dags för ännu en årslista som skapades för Facebook-gruppen "Vi som lyssnade på Tracks", där vi vandrar igenom dom bästa låtarna från det senare delen av 80-talet, medan i en annan grupp så går vi igenom den första delen. Årtalet denna gång var 1986, ett år som är väldigt viktigt för mig av många anledningar. Dels så köpte jag min allra första egna platta (Paul Hardcastles debut som jag skrev om i början av bloggens existens), dels så började jag lyssna på jazz det året och dels så öppnade jag mina öron för fler radioprogram (Kulan I Luften, Metropol etc) vilket ledde till mer musikaliska influenser. 1986 var ett mycket bra musikår som vuxit allt mer med åren. 1984, 1985 och 1986, där är musikårens megatrio! Framför allt var 1986 ett ENORMT starkt musikår fylld med enorma mängder klassiska och lysande hits som gjorde att det var rekordsvårt att få ihop en lista utan att med besvikelse behöva såga av flera av dom. Även om jag gjorde en 200 platser lång lista så är det topp 50 som är det huvudsakliga målet. 

Min topp 50 är fylld med mindre hits och mindre säljande andra och tredje singlar från stora album, idag sorgligt bortglömda låtar som förtjänar mer uppmärksamhet och som spelades alldeles för lite. Men självklart finns här ett gäng klassiker/megaklassiker också, samt en del överraskningar. Så låtom oss dyka ner i det gyllene året 1986 och titta på dom 50 bästa låtarna det året, i mina öron i alla fall. Och självklart kommer flera av låtarna på listan att dyka upp i egna artiklar allt eftersom
.
2 Depeche Mode  - A question of time
3 Big Deal - Du du du kan ge kärlek
4 Depeche Mode - Stripped
5 Sandra - Innocent love
6 Simple Minds - Sanctify yourself
7 Level 42 - Lessons in love 
8 David Bowie - Absolute beginners
9 Pet Shop Boys - Opportinitues (let's make lots of money)
10 Spandau Ballet - Through the barricade
11 Alphaville - Dance with me
12 The Bangles - Manic monday
13 A-ha - The sun always shines on
14 Depeche Mode - Black celebration
15 ZZ Top - Velcro fly
16 Ojj! 600 - Oo-ee-bim-bam-bop
17 Fra Lippo Lippi - Shouldn't have to be like that
18 Imperiet - Café Cosmopolite
19 Genesis - Invisible touch
20 Madonna - Live to tell
21 Princess - After the love has gone
22 Depeche Mode - A question of lust
23 Pet Shop Boys - Suburbia
24 OMD - We love you
25 Red Box - For America
26 Mr Mister - Kyrie
27 Toto - I'll be over you
28 Sandra - Mirror of love
29 Modern Talking - Atlantis is calling (S.O.S for love)
30 Brilliant - Somebody
31 Heart - These dreams
32 Pet Shop Boys - Love's comes quickly
33 Katrina & The Waves - Sun street
34 Five Star - Find the time
35 Wham! - The edge of heaven
36 Kraftwerk - Music non stop
37 Genesis - Land of confusion
38 Dan Harrow - Bad boy
39 Erasure - Sometimes
40 Brilliant - Love is war
41 Nicole - Don't you want my love
42 Double - The captain of her heart
43 The Smithereens - Behind the walls of sleep
44 Pat Benatar - Sex as a weapon
45 Roxette - I call your name
46 OMD - If you leave
47 Drum Theatre - Living in the past
48 Alphaville - Universal daddy
49 Modern Talking - Geronimo's cadillac
50 Swing Out Sister - Breakout





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...