expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 10 augusti 2022

Olivia Newton-John (1948 - 2022) - Helylletjejen som blev tuff popstjärna


När detta skrivs är det ett dygn sen sångerskan och skådespelerskan Olivia Newton-John avled, 73 år gammal. Olivia Newton-John var en sån där artist som det är svårt att inte tycka om. Hon hade lite av en snäll helylleimage och var inte så ofta i skandalpressen, och detta förstärktes av hennes röst som också lät väldigt snäll, mysig och förtroendeingivande. Och den rösten var riktigt skön och vacker! 
     Många förknippar henne främst som en australiensisk artist, men hon är faktiskt född i England, men flyttade med familjen till Australien när hon var sex år. 
     Jag ska inte säga att jag direkt har sett Olivia Newton-John som en gigantisk favorit, men med åren så har jag allt mer upptäckt hennes musik och röst och insett att hon sjöng kanonbra och har gjort väldigt mycket bra musik! Och, sorry, till det räknar jag inte hennes och John Travoltas evigt uttjatade och väldigt trista  50-talspastisch "Grease", som jag inte tänker nämna något närmare här. Men visst, hon gjorde den, den blev gigantiskt stor och var en stor del i hennes karriär, utan tvekan. Så när jag nu ska försöka mig på en hyllning till denna riktigt bra och begåvade sångerska så har jag valt att i en sorts kronologisk ordning dyka ner bland fyra av hennes bästa singlar i karriären! Och med dessa fyra låtar vill jag bara säga; Tack för det du gjort musiken och underhållningen med din röst och musikaliska talang och vila i frid, Olivia Newton John! 

Olivia Newton-John - Long long live love
Utgivningsår: 1974
Skivbolag: EMI
B-sida: Angel eyes
Olivias karriär innan "Grease" är idag väldigt bortglömt och kan man något så är det väl i så fall att hon var med i samma Eurovision Song Contest som ABBA vann. Det kanske är därför som det deltagandet idag också väcker viss förvåning dom som inte har koll på detta. Samtidigt så är det inget framträdande som Olivia själv eller personerna runt om henne direkt har pushat på, eftersom hon aldrig gillade låten. Men hon representerade ändå England och blev fyra i tävlingen. 

Men faktum är att i en tävling där jag är tämligen less på ABBAs grymt sönderspelade klassiker och aldrig gillat den andra stora hiten från detta år, Mouth & McNeals "I see a star", så tycker jag att detta faktiskt är en av det årets tävlings bästa låtar. Det är en sorts söt, skön och snäll flower-power-schlager med en refräng alla kan nynna med i. Så, sorry Olivia, detta är faktiskt något från 70-talets Eurovision som jag gillar att lyssna på!



Olivia Newton-John - Xanadu
Utgivningsår: 1980
Skivbolag: EMI
B-sida: Fools country
Vi flyttar fram i Olivia Newton-Johns karriär, passerar alltså "Grease" helt obemärkt, och landar på en av hennes allra bästa låtar! Olivia var med i fantasymusikalfilmen "Xanadu" 1980, med bland annat Gene Kelly i sin sista roll, en film som man kan se som lite delad vad gäller framgång. Filmen i sig sågades längs fotknölarna och floppade grovt, medan soundtracket blev en gigantisk framgång. I januari 2019 skrev jag om plattan med inte allt för positiva ord och jag står ännu för mina åsikter om den i sin helhet. 

Det överraskande här är dock Electric Light Orchestra, som aldrig varit några av mina favoriter, undantaget 1986-plattan "Balance of power", som dock har gjort några av sina bästa låtar i karriären här och framför allt singlarna till Olivia Newton-John, där jag också kan nämna låten "Magic", en annat riktigt bra Newton-John-klassiker. Titelspåret är en söt, charmig och riktigt mysig discodänga med lysande produktion och melodi! Också är det förstås också Olivias vackra, snälla och lite naiva röst som lyfter det. Detta är alltså den tiden då en sämre svensk cover av en stor hit kom ut knappt en månad efter originalet, men här lyckades faktiskt Karin Glenmark göra en riktigt bra version av låten!



Olivia Newton-John - Physical
Utgivningsår: 1981
Skivbolag: Polar
B-sida: The promise (The dolphin song)
Det var dags för Olivia att släppa sin helylleimage och kliva in i det tuffare 80-talet och det gjordes med ett funkigare och mer discoorienterat sound och med låt med en mycket mer sensuell text. Låten "Physical" var så sexuellt utmanande i sin text, med det betydligt mer prydda tidiga 80-talets standard, att den bannlystes på flera ställen. Detta kan väl ses som en liten lätt överreaktion idag. Som en motvikt till det gjordes en video där ordet "Physical" innebar att Olivia höll ett lätt komiskt träningspass med ett antal överviktiga individer, också det så rätt i dessa Jane Fonda-tider!

Och även om "Physical" kanske lite lätt trippar på de nästan sönderspelades kant så är det en skönt producerad popdiscodänga med en riktigt bra och stark melodi och bra groove som tog mångsysslaren Olivia Newton-John till nya nivåer och utmaningar i karriären.



Olivia Newton-John - Twist of fate
Utgivningsår: 1983
Skivbolag: Polar
B-sida: Take a chance (med John Travolta)
Vi avslutar denna hyllning av Olivia Newton-John med hennes sista riktiga singelhit, som kom när hon återförenades med John Travolta i den romantiska komedin "Two of a kind". Historien upprepade sig här, för precis som "Xanadu" var detta en film där själva rullen floppade och sågades grovt, medan soundtracket sålde riktigt bra! Istället för ELO var det dock David Foster som satt bakom spakarna. Jag har aldrig hört detta soundtrack i sin helhet, men med låtar av namn som Chicago, Patti Austin och Boz Scaggs låter det inte helt fel. 

Jag hörde den här låten första gången när jag runt 1985 fick hem en reklamkassett från GIF Sundsvall där man hade blandat i lite kända hitlåtar. "Twist of fate" var med där, liksom låtar som John Lennons "Nobody told me" och Nenas 99 luftballonger. Och "Twist of fate" var en riktigt häftig låt, även om det tog lång tid innan jag fick reda på vem som sjöng, eftersom kassettfodral tyvärr inte följde med bandet. 
     I den här låten tar Olivia ännu ett steg mot en tuffare musikimage där "Twist of fate" är en sorts synthrock med en stentuff refräng. Vi är mil ifrån dom 
gulliga "Grease"-låtarna här. Och jag tycker låten ännu är kanonbra och även detta bland det snyggaste och bästa hon gjorde. 
     Även B-sidan fick en hel del uppmärksamhet, den mer sockersöta balladen "Take a chance" som hon sjöng med sin gamla parhäst John Travolta, en klart bra låt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...