expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 27 augusti 2024

Sommarplågor #44: Princessa - Vivo

Princessa - Vivo
Utgivningsår: 1997
Skivbolag: EastWest
Andra spår: Anyone but you
Eurodisco på spanska hade en stor framgång sommaren 1997. För visst kan den här låten ses som lite av en lillasyster till den då gigantiskt stora "Bailando" med Paradisio, i alla fall om man ska se till soundet. Jag skulle kunna tänka mig att en del av framgångarna för den här låten låg i att Bailandos popularitet smittade av sig. 
     Princessa heter egentligen Monica Capel Cruz och kommer från Spanien och har därmed inget att göra med Prinsessa som rappade med Bingo Boys 1991 på deras hit "How to dance". Jag erkänner, jag trodde det också, men den Princessa är från USA. 

Jag har berättat i tidigare artiklar om låtar från sommaren 1997 att jag var på sommarturné som DJ, kom till Skellefteå och hamnade i juryn på Sommartoppen. En av låtarna som jag röstade på var den här och av dom som jag röstade på var denna också den enda som hamnade på listan (dom andra var Sash "Equador" och Katrina & The Waves eurovisionvinnare). Den här låten var ju som snask för mig! Tyvärr ramlade den också ur Sommartoppen veckan efter. Och givet var förstås att jag från MHFs lilla radioscen spelade den här singeln tämligen ofta. Lika givet var tyvärr att Princessa efter detta inte hade någon mer större hit. Däremot lyckades jag lite senare på Åhléns i Visby hitta CD-singeln till Princessas debut singel, den betydligt okändare, lugnare och suggestivare "Rojo y llanto", som också är att rekommendera!

"Vivo" är en solig, luftig och skön danspärla med en nynnande refräng som gnager sig in i hjärnan och som gör att det spanska språket inte är ett problem för att gilla låten. Det funkade ju bevisligen för Paradisio också. Skulle språket trots allt ändå vara ett hinder så finns låten på engelska som spår två. O
ch, nej, låten har ingen koppling till en viss matvarukedja som fanns på den tiden med samma namn som låten. Matkedjan finns inte längre medan låten lever kvar som en sommarpärla, även om den med åren hamnat i glömska och drunknat i den trots allt mycket populärare storasyskonet från Belgien! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...