expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 13 juli 2023

Sommarplågor #34: Sash! featuring Rodriguez - Equador

Sash! featuring Rodriguez - Equador
Utgivningsår: 1997
Skivbolag: X-It
Andra spår: Equador (Equador Edit), 
Equador (Original 12"), Equador (Bruce Wayne Mix), Equador (Klubbheads Mix) och Equador (Future Breeze Mix)
Och nu en låt med en STARK nostalgikänsla! Sommaren 1997, som jag berättat tidigare, var jag på turné runt om Sverige i regi av MHF och spelade musik från en liten scen som stod intill den stora. Under vår tripp till Skellefteå och Skellefteåfestivalen så stämde dock inte mycket rätt och vi blev utkonkurrerade och nertryckta av nästan allt, inklusive P3, som hade sin sommarturné bredvid vår. Framför allt fick vi körförbud på lördagseftermiddagen i samband med att Gry Forsell och Petra Wangler sände Sommartoppen. Vi fick givetvis kapitulera och gick dit och tittade på sändningen. Men jag och en till från turnén hade stortur och fick plötsligt två lediga platser i juryn. Jag skulle få rösta i Sommartoppen! Nu var den sommaren inte den allra bästa musikaliskt, men en hel del favoriter fanns så klart. Jag var ju fortfarande nyförälskad i eurodance och att rösta på Princessas hit "Vivo" och Sash! låt "Equador" var förstås givet, tillsammans med Katrina & The Waves Eurovision-vinnare. Och givetvis föll både Sash! och "Love shine a light" ur listan och Princessa fick en ynka nionde plats. Morr! Nå, "Equador" var likväl min stora sommarfavorit den sommaren och jag tror att den och Paradisios "Bailando" var dom två låtarna jag spelade överlägset mest från radioscenen den sommaren, dag som kväll. 

Sash! har förekommit två gånger tidigare på bloggen (med
plattan "Trilenium" och singeln "Stay") och bli inte förvånad om det händer igen. För på 90-talet var Sash! en av mina favoriter i den moderna dansgenren och det som fick mig att först gilla detta belgiska projekt var nog när jag hörde den här låten första gången. Då tyckte jag att den var klart bättre än Sash! tidigare singel, genombrottet "Encore un fois", med sin somriga atmosfär, melodislingan som satt som ett knytnävsslag och Rodriquez skrikande:
"DE ECUADOOOORRR!!!"
Låten bara satt i huvudet som ett gott sommartuggummi och är ännu en låt jag håller högt av sommarklassiker! På sommaren ska musiken vara enkel och okomplicerad och det är ju verkligen "Ecuador". Det är eurotrance/eurodance när den var som bäst under slutet av 90-talet och har ni chansen leta även upp svenske DJn Nekken och hans svenska kultvariant som kom i år, fast då förlagd i Sveriges andra stad, eller "GÖTEBOOOOORG". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...