expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 17 oktober 2021

Dom 50 bästa låtarna från 1987!

Det är dags igen att syna ett speciellt år i sömmarna riktigt ordentligt och i en Facebook-grupp för oss fans av den hederliga Trackslistan så har ett gäng av oss gjort top 50-listor över ett år på 80-talet, precis som tidigare. Året det gäller nu är året då man letade Olof Palmes mördare, Cornelis dog och det kalla kriget blev allt mer avlägset, alltså 1987. Jag var 12 år, på mitt 13:e, då och började högstadiet. Jag hade efter 1985 och 1986 års lyckorus och nyförälskelse i popmusiken lite börjat få distans och särskilja mer bra från riktigt dåliga låtar. Dessutom så började jag försiktigt nosa på annan musik med, samt att jazzen blommade som aldrig förr. 1987 ser jag ändå som ett riktigt bra och starkt år med hela 200 låtar som valdes ut, varav 50 som jag visar här. Här trängs idag alltför bortglömda singlar med några självklara jättehits. Två länder dominerar, England och Sverige. 1987 var ett riktigt starkt år för musik från dessa länder. Så mycket nöje att gotta er i musik från det gyllene året 1987!

1 MARRS - Pump up the volume
2 Level 42 - To be with you again
3 Depeche Mode - Strangelove
4 Wax - American english
5 Sandra - Everlasting love
6 The Hooters - Satellite
7 Peter LeMarc - Vägen (låter oss längta)
8 Pet Shop Boys - Always on my mind
9 Peter LeMarc - Håll om mig
10 Wax - Bridge to your heart
11 Level 42 - Running in the family
12 Depeche Mode - Never let me down again
13 Sandra - Midnight man
14 M & H Band - Popcorn
15 Pseudo Echo - Funky town
16 Marie Fredriksson - Efter stormen
17 Secret Service - I'm so i'm so i'm so (I'm so in love with you)
18 French Revolution - The light from Fantasia
19 New Order - True faith
20 Björn Afzelius & Mikael Wiehe - Mitt hjärtas fågel
21 Trance Dance - River of love
22 Pet Shop Boys - Rent
23 Gary Moore - Over the hills and far away
24 Living In A Box - Living in a box
25 Nina Letar UFO - Baba twist
26 Eldkvarn - Ta min hand
27 Lolita Pop - Mind your eye
28 Johnny Hates Jazz - I don't want to be a hero
29 Dan Harrow - Don't break my heart
30 Bryan Adams - Only the strong survive
31 Mandy Smith - Positive reaction
32 Robbie Nevil - Dominoes
33 Madonna - Causing a commotion
34 Fleetwood Mac - Little lies
35 Gary Moore - Friday on my mind
36 Imperiet - 19hundra80sju
37 Nasa - The bird
38 Pseudo Echo - Living in a dream
39 A-ha - Manhattan skyline
40 Peter Wolf - Come as you are
41 Madonna - Open your heart
42 Pet Shop Boys - It's a sin
43 T'Pau - Heart and soul
44 Anne-Lie Rydé - Jycklarens estrad
45 Cock Robin - Just around the corner
46 The Other Ones - Holiday
47 Robbie Nevil - Wot's it to ya
48 Richenell - 50/50
49 Heartbeat UK - Jump to it
50 Visitors - All of your attention

Tre låtar har jag valt: Givetvis vinnaren med MARRS. Fast här har jag ju länkat till just den videon, men jag har hittat en kul alternativ video från TV-serien Star Trek som jag väljer istället. Sen Björn Afzelius & Mikael Wiehes sköna "Mitt hjärtas fågel", som jag gillade skarpt när den kom. Samt Bryan Adams sorgligt bortglömda rockröjare "Only the strong survive". Nästa gång tar vi 1983!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...