expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 17 november 2023

The Guess Who - Flavours

The Guess Who - Flavours
Utgivningsår: 1974
Skivbolag: RCA
Betyg: 4/5
Jag älskar när en jag har köpt en skiva mer eller mindre på chansning och det visar sig vara en höjdare! Den här fann jag på Vinylstallet för ett drygt år sen och hade i stort sätt bara hört låten "Dancing fool" förr, som finns på den här plattan, men beslutade mig ändå för att införskaffa den då den ändå var billig. Det visade sig vara en jackpot! 

The Guess Who är ett kanadensiskt band som har varit med sen 60-talet och vars främsta framgångar kom i skarven mellan 60- och 70-tal och låtar som "American woman". Just den låten kan jag leva utan. Den här plattan är dock utgiven lite längre in i 70-talet, när karriären började dala en del. Det var då som sångaren Burton Cummings och dom andra drog ner på tempot något och gjorde musik med mer blandning av singersong-writer, 70-talsrock och AOR-stil. För "Flavours" är en platta som både river och smeker och har inte alltid dom enklaste vägarna till en stark melodi. Lyssna bara på "Diggin' yourself" eller "How down time". Det här är ett album som ena stunden är lugn bluesrock och nästa en snygg poplåt med rockkrydda. Men allt både passar och fastnar ändå. Den enda nackdelen är den avslutande 8 minuter långa och sega "Long gone", men plattan i övrigt är en överraskande bra och snygg platta med häftig prodd och välgjorda melodier! Uppföljaren "Power in the music" kan jag också rekommendera och det är inte omöjligt att den någon gång poppar upp här också så småningom.



2 kommentarer:

  1. I appreciate the positive impact your blog has on my mindset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you for the kind words. I appreciate that! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...