expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 30 juni 2016

Dan Fogelberg - Nether lands

De senaste åren så har jag förvånats själv över viss musik jag börjat lyssna och gilla. Hela mitt nyvaknade intresse för 70-talet är ett exempel, men vissa artister i genren känns som ett bevis på att vuxenpoängen bara haglar in och jag till sist blivit äldre. Avsplappnande singersong-writers som Dan Fogelberg hade för 10 år sen varit en omöjlighet för mig att sitta och lyssna på. Men tack vare mitt engagemang i Youtubes Vinyl Community så har jag lockats till helt annan musik än jag är van vid och jag har gillat det jättemycket.

Amerikanske Dan Fogelberg (japp, han har svenskt påbrå, genom sin svenske pappa) tillhörde inte toppskicket av hitlisteartister, men hade en trogen skara fans som gillade och köpte hans plattor. Jag fick tips filmledes från en av mina kontakter på Communityn om Dan Fogelberg, letade upp låtar på Youtube och gillade det. Sen gick jag till en av mina nya favoritloppisar i stan, Återbruket, där Harvest Records forne ägare säljer lite skivor. Här fanns hela tre plattor med Dan Fogelberg och jag köpte dom alla. Och jag gillade dessa tre direkt (förutom denna också debuten "Home free" och dubbelalbumet och sångcykeln "The innocent age"), men "Netherlands" från 1977 får räknas som den starkaste i mina ögon. Låter plattan lite Eagles lite här och var är det inte utan, eftersom Don Henley är med i kören och Joe Walsh spelar gitarr.

"Netherlands" är en mästerlig singer-songplatta med en laid back pop och soft rockproduktion med sköna gitarrer och en mjuk stämning! Melodierna är inte direkt anpassade för hitlistans högsta placeringar, men dom är sköna och väldigt välgjorda och lyfts upp ännu mer av Fogelberg och Henleys gemensamma sång.
Inte minst andra spårets "Once upon a time" är fantastisk och med en lysande melodi! Lyssna också in den mer melankoliska, dramatiska och mörka "Loose ends"  eller den pigga poppärlan, inledande stråkballaden "Nether lands" och singeln "Love gone by". Men även vackra pianoballader och sånger till bara gitarr ryms här också. "Netherlands" är en avkopplande pop- och rockpärla med enormt vacker produktion och snygga melodier.

1993 gjorde Fogelberg sitt sista studioalbum och 2007 dog han tragiskt av prostatacancer endast 56 år. Gudskelov finns hans musik utgiven istället och för mig blir det nu att aktivt leta och köpa Dan Fogelberg-plattor!

Två spår har jag valt, "Once upon a time" och den avslutande och spännande "False faces"!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...