expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 22 november 2016

Benny Goodman - Benny Goodman sextet (CBS Jazz Masterpiece)

Låt mig slå två jazzfavoriter i en smäll, den ena en fysisk person, den andra en utgivningsserie från ett skivbolag. Columbias serie "CBS Jazz Masterpieces", som fanns i slutet av 80-talet och början av 90-talet, har alltid givit ut kanonjazz där både kända titlar som givits ut flertal gånger förut och mindre kända utgåvor har rymts. Ett fint jazzmärke med höjdarinspelningar, med andra ord.

Benny Goodman har jag nämnt ett flertal gånger förut. För mig är han en av mina favoriter bland storbandsledare och jazzmusiker, främst för att det alltid varit den högsta kvaliteten av swing, men också för att han bjuder så mycket på sig under inspelningar och konserter, trots att han egentligen ska ha varit väldigt svår att jobba med och närmast en diktator med järnhand. Däremot är det att sick-sacka mellan Goodmans skivor för det är lika lätt att hitta dessa kanonplattor som dussinsamlingar med de vanligaste låtarna, "Sing sing sing", "And the angels sing" och så vidare.

Det finns många Benny Goodman-skivor på CBS Jazz Masterpieces och en annan favorit är den med Charlie Christian ("Benny Goodman sextet featuring Charlie Christian (1939-1941)"), vilket alltid är lika spännande att lyssna på.
     Den här skivan innehåller dock inte Charlie Christian, eftersom alla låtarna är inspelade mellan 1950 till 1952 då gitarrikonen redan dött. Gitarrist på denna "Benny Goodman Sextet" är Mundell Lowe, en ännu vital och aktiv 94-åring som de senaste 30 åren främst varit känd som kompositör åt film- och TV-
seriemusik. Men även om Lowe förstås inte kan kunkurrera med Charlie Christian så är han helt klart ett fullgott och lysande alternativ. Det hörs bland annat i hans solo i sista låten, den långa och spännande "Bye bye blues".
     Annars är den här plattan ett bevis på en mycket softare och nyare swing än de rekordsnabba och hurtiga två och en halv minuters-låtarna från 30- och 40-talet, och hur mycket jag även uppskattar dessa låtar så känns dessa tidiga 50-talsinspelningar ändå riktigt fräscha och sköna! Det känns som om musikerna får mer tid och utveckla musiken på ett helt annat sätt och det blir mer avkopplande. Terry Gibbs är vibrafonisten här, en något bortglömd talang vars egna orkester jag upptäckt stort i år!
     Med ett par undantag så är dock fortfarande pianisten Teddy Wilson, vilket också känns tryggt och bra! Däremot är Goodman och Gene Krupa fortfarande ovänner och trumpinnarna hanteras här, oftast, av antingen Don Lamond eller Terry Snyder.

Den här skivan köpte jag när jag var i Stockholm nu för några månader sen. Jag försökte desperat att hitta Myrorna i Ropsten, på inrådan av en kamrat på Youtubes Vinyl Community, och efter MYCKET om och men, samt pust och flås, så hittade jag den på en rätt undangömd plats. Men dess skivavdelning var väldigt stor och jag kunde lyckligt lägga beslag på den här.
     Plattan rivstartar med en riktigt bra version av "Lullaby of the leaves" och under "Four or five times" får vi även höra Goodman själv sjunga. Den klassiska "Undecided" är också riktigt skön med ett kanonsolo av Teddy Wilson och ett underbart samspel i början av Goodman, Gibbs och Lowe! Kanske inte så ovanliga Columbia-inspelningar med Goodman och kompani, men dessa tidiga 50-talsinspelningar utgivna på CBS Jazz Masterpieces är bland de bästa utgivningar från Benny Goodmans 50-tal som finns och rekommenderas varmt i höstrusket!

Som smakprov väljer jag just "Undecided" och "Bye bye blues"!


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...