expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 31 januari 2018

Tips till nya skivsamlare - del 2

I denna andra del av min artikelserie där jag ger tips och råd till eventuella nyblivna skivsamlare hade jag tänkt att ta upp lite saker att tänka på när man är ute och handlar skivor. Vad bootlegs är, skivkvalitet, att leta skivaffärer och second-hand-butiker samt om att hinna lyssna på allt man hittar.

Bootlegs
Bootlegs är skivor som inte är officiellt utgivna av artister eller deras skivbolag. Om någon får tag på en hemlig studioinspelning eller spelar in en konsert med sin favoritartist och olovligen ger ut dessa på skiva så kallas den skivan för en bootleg. Beroende på artisten och vad som är utgivet så kan dessa vara värda en hel del på marknaden och givetvis också kosta en hel del, framför allt på vinyl.
Det är förstås lätt att kolla upp vad en artist gett ut officiellt på discogs eller wikipedia om man är osäker vad som är en bootleg. Ett annat tecken är annars att det oftast saknar skivbolagsetikett och nummer.

Självklart är det guld att hitta en bootleg, beroende på vad det är. Samlingsbootleg, där man olovligen gett ut en artists samlade hits, känns sådär kul eftersom dessa inte innehåller nåt annorlundare än en normal samlingsplatta medan en okänd liveutgåva är riktigt roligt!
     Min egen andel bootlegs är tämligen liten vilket kan vara ett bevis på att de är inte lätta att hitta. Men bland de jag har och som jag är riktigt nöjd med finns liveutgåvor med Erasure, Depeche Mode och Pet Shop Boys, intervju med Oasis och en studiosession med U2. Just Depeche Mode finns det en uppsjö av olika bootlegs med, men så är dessa dyra också.

Kolla alltid skivans kvalitet
Det kan tyckas vara en självklarhet, men förtjänar ändå att påminnas: Kolla alltid en skivas kvalitet innan du köper den. Det gäller oavsett om du är i en skivaffär eller på en second hand vars skivansvarig du känner innan och utan, för misstag kan begås! En del second hand-affärer brukar kunna tejpa igen CD-fodral för att förhindra att skivan stjäls, men även där tycker jag att man i så fall bör gå till en personal och kräva att få se under CD-skivan.

Vart gränsen för bra kvalitet går är upp till var och en. Eftersom jag jobbat med försäljning av skivor länge nu kan jag säga att det egentligen är jättesvårt att hitta en gräns för när en skiva bör kastas (om den inte är jätterepig förstås) och när den är i tillräckligt bra skick för att säljas, eftersom vissa vill inte ha den minsta fettfläck på skivan och andra tycker att ett par smårepor på en vinyl inte gör så mycket så länge det är spelbart. Men det man ändå bör undvika är förstås dom där exemplaren som ser för gräslig ut eller som kanske har en stor reva över hela skivan. De flesta repor ser man givetvis med blotta ögat, men så finns det repor som kan vara rätt osynliga vid första anblicken och där man får hålla upp skivan mot ljuset för att se dom.

Vad gäller omslag så är det förstås roligast att hitta ett omslag som är riktigt fräscht och fint. Ett litet veck eller nötning gör inte så mycket för mig. Däremot så är det förstås mindre kul med etiketter av olika slag eller om någon har valt att klottra om omslaget. Jag lämnar upp till var och en var man sätter sin gräns. Ibland kan ett omslag se bedrövligt ut medan skivan i sig kan vara i kanonskick och det är väl bättre än tvärtom.

Hinner du lyssna igenom skivorna?
När jag upptäckte att min samling började bli allt större så hade jag fortfarande visionen att jag skulle hinna lyssna på alla skivorna. Det spelade ingen roll hur mycket efter jag kom så ville jag lyssna på alla skivor jag köpte. Ända till en skivsamlarkompis sa till mig:
"Glöm det! Du kommer att bli efter! Du hinner inte lyssna på allting..."
Det låter väldigt sorgligt, att när man samlar och köper skivor med en viss glädje över just den och den skivan så kommer man ändå inte hinna lyssna igenom precis allt man vill. Men förutsatt att man inte sysslar med skivor hemma exakt alla dagar i veckan varje timme så kommer du givetvis att hitta annat att göra, jobba, slappa vid TVn, gå på restaurang eller bio eller annat. Du kommer att bli efter i ditt lyssnande på skivorna ju större samlingen blir, så sätt målen lite lägre. Jag har målet nu att hinna lyssna på så många skivor som jag kan. Om det sen innebär att jag hinner höra 50 %, 75 % eller kanske mer så får det bli så. Man får ta lyssnandet och vad man vill höra med tiden. Låt bara inte detta skrämma dig utan om du går in med det hela med målet att lyssna på så många du kan och inte sätter något fast mål så kommer du ändå ha mycket kul bland letandet i backarna. Oavsett hur intresserad du är av skivorna du köper vid köptillfället så kommer du sen ändå att rangordna vilka som du vill höra på först och vilka som kan få vänta ett tag.
     När det gäller singlar så går det förstås något fortare, men glöm för allt del inte att en singel också har en B-sida. B-sidan tycker jag är grymt underskattad och har blivit lite av en dålig utfyllnadslåt man fnyser åt. Och det är klart att man vill höra sin favoritlåt eller den låt man först och främst köpte singeln för, men man får ju dessutom en bonuslåt, som ofta dessutom brukar vara en låt som inte finns på några andra album. Sen kan ju kvaliteten på den vara olika förstås. Ibland har denna låt kunnat vara nästan lika bra som hitlåten. En bortglömd klassiker som i stort sätt bara du och ett hundratal till har upptäckt. Pet Shop Boys och Oasis B-sidor blev också så legendariska att de släppte hela plattor med sina B-sidor.
     Sen finns det förstås exempel på sämre B-sidor. Jag har till exempel svårt för maxisinglar med 6-7 olika mixversioner som B-sida, eller övriga spår om det är en CD-singel, och hoppar ledigt över dessa.

Skivbutiker och second hand-affärer i Sverige
Risken finns ibland att man får tunnelseende och går till sin loppis och hoppas på det bästa, men det är alltid en bra investering för samlingen om man åker på trippar här och var utanför staden. En loppisrunda på sommaren runt i länet eller grannlänet där man svänger in vid varje loppisskylt man ser är riktigt roligt och rekommenderbart! Givetvis så är det förstås mer motiverande att se nya backar, nya lokaler och nya shoppingställen där man inte har varit på och vem vet, man kanske hittar mer än bara skivor där också. Men varje second hand eller skivaffär har ju sin sorts sortering och sina givare och man hittar ofta helt andra skivor än man hittar på hemmaplan. Ibland har jag hittat skivor i andra städer som jag sen aldrig har sett hemma i Sundsvall, framför allt dom gånger jag åker till Stockholm. Storstäderna har ett litet annat försäljningssätt. Åker man till Stockholm och går på skivaffärer så är det inte alls ovanligt att man hittar 2-3 backar med skivor direkt utanför butiken. Självklart snackar vi då det billigaste, skivor för 10-20 kronor, men om man inte köper bara för att hitta första pressningen eller dylikt så kan man göra riktiga fynd här av skivor som inte finns i mindre städer. Det är rätt sällan man hittar den gröna Pelle Karlsson där! Det som är lite spännande i mindre ställen kan ses som billigt i storstäderna.
     Just Stockholm har jag redan behandlat i en artikel i början av bloggens historia, men de ställen där man hittar mest skivbutiker är förstås St Eriksgatan, där dock flera affärer försvunnit med tiden, samt Södermalm, som på senare tid lite vuxit om St Eriksgatan vad gäller antal skivaffärer i en stadsdel. Numera tycker jag att man nästan hittar intressantare skivaffärer på Söder än på den mer kända skivgatan. Och självklart så är chansen oändligt större, om man nu samlar på det, att man hittar de största dyrgriparna i rikets största städer än på "landsbygden".

Vill ni ha mitt top 5 över affärer jag varit i genom åren, och som ännu existerar förstås, så varsågod:
1 Record Mania, Östgötagatan 2, Stockholm - Främst en affär för jazz och soul, men extremt trevlig personal och med bra utbud! Jag har aldrig gått från den affären tomhänt!
2 Andra Jazz, Rödabergsgatan 9, Stockholm - Denna är endast till för dig som gillar jazz, men om du är intresserad av det så är detta något av paradiset i Sverige. Hela butiken innehåller jazzskivor och jazzböcker och man vet först inte vart man ska börja. Det är nåt så enormt imponerande och mäktigt att se och besöka att man bara inte vill gå tomhänt därifrån, trots att priserna är något dyra.
3 Skivoteket, Säbråvägen 17b, Härnösand - Ett bevis på att om man har ett brinnande intresse så kan man göra allt för att få syssla med det, även om man får göra det i hemmet. Lennart Westerlund driver Skivoteket i sitt eget hem och det är STORT och grymt imponerande! Billiga toppskivor och singlar blandas med dyrgripar av alla slag!
4 Bengans, Stigbergstorget 1, Göteborg - Nu finns det en hel uppsjö av Bengan-butiker, men jag väljer ändå den på Stogbergstorget i Göteborg. Det är enormt stort och imponerande och för mig som samlar jazz så är detta en av mina favoritställen, just för att skivorna är i kanonskick och priserna riktigt bra! Dessutom kan man köpa singlar till ett fantastiskt billigt pris!
5 Mynt & Musik, Stigbergsliden 22, Göteborg - Nu är Mynt & Musik inte en ren skivaffär, men skivavdelningen är ändå riktigt stor och framför allt billig! Här hittar man spännande och udda saker billigare än på många andra ställen!
   
Sen finns det förstås en stor mängd fler affärer som också borde ha fått en plats, men som det inte finns utrymme för. Men Googla gärna på Record Hunter, Snickars Records, Atlas Records, Runt Runt och Micke's Serie, CD & Vinyl i Stockholm och Dirty Records, Linné Skivbörs, Armadillo Records och Skivhallen Majorna i Göteborg samt Mingus Bok & Skivbutik i Umeå. Ja, också förstås Sundsvalls egen butik, Vinylstallet...

I nästa del ska jag ta upp bland annat problemet med att hitta dubbletter, sälja skivor och kolla värdet på sina skivor på nätet med hjälp av Tradera eller eBay. Som musikaliskt smakprov väljer jag ett av mina fynd från Record Mania genom åren. Aztec Camera och "Still on fire" från plattan "Knife", som jag fick gå back på lagret i affären för att köpa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...