expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 21 april 2018

Record Store Day i Sundsvall - en dyr och kul happening!

Record Store Day är en företeelse som funnits sen 2007 och är skapad för att hylla kulturen att handla i oberoende skivaffärer. Skivbolagen har hakat på detta och numera finns inför varje Record Store Day (som alltid sker i april) en lista över vilka speciella utgåvor som kommer att säljas den dagen. Här snackar vi normalt svindyra special utgåvor, tidigare outgivna liveplattor, återutgivningar av plattor med speciella bonusspår och så vidare. Record Store Day har vuxit sig gigantiskt stor i samlarkretsar! Samlare världen över köar i timtal innan affärerna öppnar för att komma åt den där speciella utgåvan som tagits fram för denna dag. Dessutom är det inte ovanligt att affären också bjuder på musikframträdanden i affären och även ett flertal kända artister brukar kunna göra framträdanden i affären för att stödja skivförsäljningen på skivaffärernas dag.

Här i Sundsvall, där jag bor, har vi dock aldrig haft en Record Store Day, vad jag vet i alla fall. 2013 stängdes Harvest Records här och den affären anordnade aldrig någon sån dag. Jag tror inte denna dag var så stor i Sverige då. Däremellan har vi knappt haft någon skivaffär förrän Vinylstallet öppnade i oktober. Däremot har jag sett ett flertal filmer på Youtube och Vinyl Community där samlare världen över visar upp sina fynd från denna dag. När detta skrivs så har jag alltså varit på min första Record Store Day, på Vinylstallet. Jag ska erkänna att jag redan från början hade sagt att jag med största sannolikhet inte skulle köpa några kanondyra speciella skivor. Skulle jag köpa nåt så skulle det i så fall bli ur affärens normala utbud. Men det skulle ändå vara otroligt häftigt att få ha varit på en Record Store Day!

Men det var ändå kul att se dessa speciella utgåvor som man aldrig hade sett förut, inklusive två riktigt fina David Bowie-utgåvor, livealbum, för mellan 250-370 kronor! Eller vad sägs om lite Marvin Gaye som jag aldrig sett förr? En Elvis-box betitlad "The king in the ring" såg riktigt mäktig ut, även för en sån som mig som inte samlar på Elvis-plattor! Fullt med folk var det också i den lilla skivbutiken och man fick kämpa för att försöka komma fram. Ett trubadurpar spelade låtar till gitarrkomp och stämningen var trevlig!

Jag kom dock inte tomhänt från Record Store Day, även om jag höll mitt ord och köpte ur affärens ordinarie utbud. Visst var Bowie och Marvin Gaye lockande, men en aning för dyr för min plånbok, speciellt eftersom jag en vecka tidigare också varit på Sundsvalls skivmässa.
     Jag hittade två skivor som stod på min önskelista! Carole Kings "Rhymes & Reasons" från 1972 och 10CCs "Ten out of 10" från 1981! Så Record Store Day är en kul happening, även om man inte går dit för de speciellt utgivna skivorna. Men man kan begrunda och beundra dom och samtidigt köpa något annat i skivväg där, om inte annat för att stödja grundidén med dagen som ändå är riktigt bra!
Här tänkte jag bjuda på ett knippe bilder från Record Store Day i Sundsvall på Vinylstallet, inklusive mina två fynd! Och för er som undrar så kommer det en traditionsenlig artikel om skivmässan för en vecka sen inom kort också!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...