expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 18 januari 2020

Boys Brigade - Boys Brigade

Boys Brigade - Boys Brigade
Utgivningsår: 1983
Skivbolag: EMI
Betyg: 3/5
Det har gått drygt två och ett halvt år sen jag gjorde en Singeltipset Deluxe, avdelningen jag gör då och då där jag lyfter fram ett gäng blind buys som jag har gjort på sistone, och där skrev om kanadensiska Boys Brigade och en singel jag hittade vid namn "Melody". I den texten skrev jag att det inte skulle bli lätt att hitta plattan och när jag nu till sist hittade den, för en krona på Vinylstallet för några månader sen, så vore det kanske kul med en liten uppdatering. Är den lika bra som singeln hintade om?

För att rekapitulera lite så var Boys Brigade ett new wave-band från Kanada som släppte en enda platta innan man blev osams och upplöste bandet. Sångaren Malcolm Burn sen gick vidare och blev en stor grammisvinnande producent till artister som Bob Dylan, Patti Smith, Emmylou Harris och Iggy Pop. Boys Brigade blev då inte något av 80-talets new wave-band man talade om direkt. Den här plattan kom från en del av världen som inte alls hade synthgenren som sin främsta prioritering och där många andra band i Europa redan hade sprungit långt förbi.

Men detta är inte alls dåligt! Det är riktigt bra, även om det saknas en riktig hitlåt på plattan. Men det är snyggt producerat och det finns riktigt spännande och bra låtar här, även om jag kanske stör mig lite på Malcolm Burns förmåga att ibland leka Lou Reed och plötsligt få för sig att försöka pratsjunga i någon vers. Jag gillar energin och melodin i "Into the flow" och avslutande "Anger (the hunter)" är riktigt skön! Detta är kanske inte den mest perfekta eller starkaste plattan i sin genre, om man jämför med dom engelska och australiensiska plattorna som kom vid samma tid, men det är ett habilt och riktigt bra hantverk som ändå inte är långt borta alls från en fyra i betyg. Det är riktigt synd att det inte blev mer plattor än den här, för det hade varit väldigt intressant att höra hur Boys Brigade av model 80-talets mitt hade kunnat låta. Plattan blir klart kvar i samlingen! Och eftersom det här bandet inte är så vanligt förekommande så bjuder jag på tre smakprov från plattan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...